Το φθινόπωρο είναι πια γεγονός, δίνοντάς μας την ιδανική ευκαιρία να ανανεώσουμε τους χώρους μας. Ακόμα και αν η θερμοκρασία σταδιακά «υποχωρεί» μπορείτε να φέρετε τη ζεστασιά του περασμένου καλοκαιριού στο καθιστικό σας αλλά και το άπλετο φως σε κάθε σημείο του σπιτιού, ακόμα και αν οι μέρες «μικραίνουν».

Ο καλός φωτισμός είναι κομβικής σημασίας καθώς ενισχύει διαφορετικά κάθε ασχολία μας στο σπίτι, από το διάβασμα ή την εργασία μέχρι και τη χαλάρωση. Αυτοί οι τρεις διαφορετικοί τύποι φωτισμού όχι μόνο ζωντανεύουν κάθε δωμάτιο αλλά μπορούν να «μεταμορφώσουν» τη διάταξη του χώρου, προσφέροντας την καταλληλότερη ατμόσφαιρα για κάθε δραστηριότητα.

Φωτισμός ανάλογος της διάθεσης

Ο φωτισμός μπορεί να κάνει… θαύματα για τη διάθεση, το μυαλό και συνολικά την ευεξία σας, διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο στην τόνωση του εγκεφάλου αλλά και στην ενίσχυση της αισιοδοξίας. Οι ειδικοί μάλιστα επισημαίνουν ότι ο φωτισμός μπορεί να βελτιώσει ή να χαλάσει τη διακόσμηση των χώρων σας. Ο τόνος και η ένταση του φωτισμού καθορίζουν το vibe του χώρου, με τις έρευνες να αναφέρουν ότι σχεδόν το 90% όλων όσα βλέπουμε, μεταφράζονται σε συναισθήματα και διαθέσεις, δίχως πολλές φορές να το συνειδητοποιούμε. Ενώ ένα καλά φωτισμένο σαλόνι θα σας κάνει να νιώσετε πιο χαρούμενοι, ένας πιο απαλός φωτισμός στην τραπεζαρία θα σας «χαρίσει» την εμπειρία ενός απολαυστικού και χορταστικού γεύματος. Ο φωτισμός λοιπόν, σε κάθε χώρο του σπιτιού διαφέρει και συγκεκριμένα:

Στάση 1η: Διάδρομος

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ο διάδρομος θα πρέπει να έχει έντονο φωτισμό ώστε να κάνετε ευκολότερη τη μετάβαση από το εξωτερικό φως στο εσωτερικό για τα μάτια σας. Ταυτόχρονα, οι φωτεινοί χώροι ενισχύουν τα θετικά συναισθήματα, με τους ανθρώπους να νιώθουν καλύτερα σε φωτεινότερα μέρη.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας, τραβήξτε την προσοχή σε φωτογραφίες ή έργα τέχνης που είναι κρεμασμένα στον τοίχο του διαδρόμου, φωτίζοντάς τα. Αυτό θα δημιουργήσει διαφορετικά σημεία εστίασης και θα δίνει τον τόνο ολόκληρου του σπιτιού.

Στάση 2η: Σαλόνι

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ένα καλά φωτισμένο σαλόνι μπορεί να σας κάνει να αισθανθείτε πιο χαρούμενοι ενώ ο πιο ψυχρός και λευκός τόνος ενισχύει το αίσθημα της εσωτερικής ηρεμίας.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας, μπορείτε να δοκιμάσετε έναν πιο σκούρο φωτισμό στο σαλόνι σας καθώς ενθαρρύνει τη ροή μιας χαλαρής συζήτησης, αποπνέοντας άνεση, ασφάλεια και χαλάρωση.

Στάση 3η: Τραπεζαρία

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, προτείνεται ο έντονος φωτισμός, που έρχεται να «μιμηθεί» τις ηλιόλουστες ανοιξιάτικες ημέρες. Ως αποτέλεσμα το αίσθημα της πείνας μπορεί να μειωθεί, η κοινωνικότητά σας μπορεί να αυξηθεί και εσείς να είστε πιο ευδιάθετοι και σε εγρήγορση.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας, ο πιο σκοτεινός και απαλός φωτισμός «προσφέρει» την εμπειρία ενός χορταστικού γεύματος, ενισχύοντας το αίσθημα της οικειότητας και της ασφάλειας μεταξύ των αγαπημένων σας προσώπων.

Στάση 4η: Ανεβαίνοντας τις σκάλες

Η σκάλα, είτε εσωτερική είτε εξωτερική, πρέπει να φωτίζεται καλά, με διάχυτο, έντονο φωτισμό, για την αποφυγή ατυχημάτων. Τα φωτιστικά πρέπει να τοποθετούνται στο πάνω μέρος της σκάλας, ώστε να επικεντρώνονται στα σκαλιά και να δημιουργούν τις κατάλληλες φωτοσκιάσεις που οριοθετούν και ξεχωρίζουν τα σκαλοπάτια.

Στάση 5η: Υπνοδωμάτιο

Κατά τη διάρκεια της ημέρας, μια καλή επιλογή είναι τα έντονα φώτα που θα καταστείλουν τα επίπεδα μελατονίνης, διατηρώντας σας σε εγρήγορση. Γι’ αυτό κάθε πρωί, τραβήξτε τις κουρτίνες σας και αν το φυσικό φως δεν είναι αρκετό, ανοίξτε τα φώτα, καθώς θα ξυπνήσετε πιο εύκολα και γρήγορα.

Καθώς σκοτεινιάζει, ο απαλός φωτισμός στο υπνοδωμάτιο ταιριάζει αρμονικά με το εσωτερικό σας ρολόι, καθώς επιτρέπει στα επίπεδα μελατονίνης να αυξηθούν, προετοιμάζοντάς σας για τον βραδινό σας ύπνο. Το πιο σκοτεινό υπνοδωμάτιο θα σας βοηθήσει να χαλαρώσετε, να νιώσετε άνετα και να αποκοιμηθείτε με ευκολία.

Στάση 6η: Παιδικό δωμάτιο

Για τα μωρά, ο φωτισμός στο δωμάτιό τους δεν πρέπει να είναι έντο­νος. Τα δυνατά φώτα μπορεί να προκαλέσουν εκνευρισμό στο βρέφος.

Για παιδιά προσχολικής ηλικίας, ο φωτισμός πρέπει να πλησιάζει όσο γίνεται περισσότερο το φυσικό φως της ημέρας, και αυτό επιτυγχάνεται κυρίως με τους λευκούς κλασικούς λαμπτήρες που δίνουν ψυχρό φωτισμό και όχι με εκείνους που εκπέμπουν κίτρινο φως. Αυτός ο φωτισμός δεν κουράζει τα παιδιά και τους επιτρέπει να παίζουν άνετα και ευχάριστα.

Για παιδιά σχολικής ηλικίας, πέρα από αυτόν τον γενικό φωτισμό, πρέπει να υπάρχει στο γραφείο τους ένα ευλύγιστο πορτατίφ, με το φως του να πέφτει διάχυτα σε όλη την επιφάνεια εργασίας και να μη δημιουργούνται σκιές εκεί που γράφουν ή διαβάζουν τα παιδιά. Δώστε σημασία, επίσης, στην ποιότητα κατασκευής του, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος βραχυκυκλώματος. Πρέπει να αποτελείται από υλικό που να αντέχει στις υψηλές θερμοκρασίες. Προσέξτε κατά την αγορά του να έχει την ένδειξη CE, σήμα που δηλώνει ότι πληροί τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ηλεκτροτεχνικής Τυποποίησης.

Στάση 7η: Γραφείο

Το γραφείο αποτελεί τον χώρο στον οποίο εργάζεστε, γι’ αυτό και θα πρέπει να είναι καλά φωτισμένο. Ωστόσο, αν το φως είναι πολύ έντονο ή σκληρό μπορεί να προκαλέσει άγχος και ένταση, γι’ αυτό θα ήταν καλύτερο να επιλέξετε ήπιο τόνο. Το κίτρινο φως ήπιας έντασης, που μιμείται το φυσικό, ίσως να αποτελεί την καλύτερη επιλογή καθώς θα ενισχύσει την παραγωγικότητά σας, βοηθώντας σας να διατηρήσετε ένα ήρεμο state of mind.

Στάση 8η: Βεράντα – Κήπος

Ο καλός φωτισμός είτε στη βεράντα είτε στον κήπο θα σας επιτρέψει να περάσετε περισσότερο χρόνο έξω, όταν ο καιρός το επιτρέπει, όπου θα μπορείτε να χαλαρώσετε κάθε ώρα της ημέρας ή και της νύχτας. Μπορείτε να δοκιμάσετε φώτα σε μπλε ή πράσινη απόχρωση, καθώς «μιμούνται» το φυσικό τοπίο, δίνοντάς σας την ευκαιρία να χαλαρώσετε.

Ο καλός φωτισμός

• Δεν κουράζει τα μάτια.
• Μας κάνει πιο δημιουρ­γικούς και παραγωγικούς.
• Βελτιώνει τη διάθεσή μας.

Ο κακός φωτισμός

• Είναι θαμπός, πολύ έντονος ή πολύ χαμηλός.
• Προκαλεί εκνευρισμό, πονο­κεφάλους, ζαλάδες, ναυτίες.
• Αποδιοργανώνει τη σκέψη.
• Προδιαθέτει για ατυχήματα.

Ακολουθήστε το στο Google News