Η ανάγκη των καταναλωτών για στροφή προς τα πιο υγιεινά τρόφιμα έχει οδηγήσει την αγορά στη δημιουργία νέων και πιο υγιεινών τροφίμων. Ετσι τα τελευταία χρόνια έχουμε και τα βούτυρα/αλείμματα ξηρών καρπών.

Χάρη στη γεύση τους και στη θρεπτική τους αξία, ολοένα και περισσότεροι αντικαθιστούν τη μαγιονέζα, τις κρέμες τυριών, τη μαρμελάδα και άλλες νόστιμες σάλτσες με τα βούτυρα, εμπλουτίζοντας το γεύμα τους με πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, καλά λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά.

Τα βούτυρα ξηρών καρπών είναι πλούσια σε καλά λιπαρά, κυρίως σε μονοακόρεστα. Ερευνες έχουν συνδέσει τα μονοακόρεστα λιπαρά με οφέλη στο καρδιαγγειακό σύστημα, όπως αύξηση της καλής χοληστερόλης (HDL) και διατήρηση του ελέγχου στη LDL χοληστερόλη.

Τα περισσότερα περιέχουν ανά κουταλιά της σούπας 7-10 γραμμάρια ακόρεστων λιπαρών και 80 με 100 θερμίδες. Ο συνδυασμός των πρωτεϊνών με τις φυτικές ίνες που περιέχουν ενισχύουν το αίσθημα του κορεσμού και μας κρατούν χορτάτους για αρκετό διάστημα.

Μέχρι πριν από λίγα χρόνια το πιο διάσημο βούτυρο ξηρών καρπών ήταν το φιστικοβούτυρο. Σήμερα στην αγορά βρίσκουμε μια ποικιλία βουτύρων από διαφορετικούς ξηρούς καρπούς, όπως το αμυγδαλοβούτυρο, το βούτυρο από κάσιους, από φουντούκια, από ταχίνι κ.λπ.

Ποιο είναι καλύτερο;

Σε αυτή την τόσο μεγάλη ποικιλία υπάρχει τελικά κάποιο που υπερισχύει και είναι καλύτερο, ώστε να το ενσωματώσουμε στην καθημερινή μας διατροφή;

Βούτυρο αμυγδάλου

Διατροφική αξία: Ανά 2 κουταλιές της σούπας περιέχει 196 kcal, 17,8 γρ. λιπαρών, 6 γρ. υδατανθράκων, 3,3 γρ. φυτικών ινών, 7 γρ. πρωτεϊνών.

Αποτελεί μια εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης και καλών λιπαρών (μονοακόρεστων) που συμβάλλουν στην καλή υγεία του οργανισμού διατηρώντας φυσιολογικά τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα.

Περιέχει, επίσης, βιταμίνες και μέταλλα, συμπεριλαμβανομένων της βιταμίνης Ε, του μαγνησίου και του ασβεστίου. Η βιταμίνη Ε είναι ένα σημαντικό αντιοξειδωτικό που προστατεύει τον οργανισμό από διάφορες εκφυλιστικές ασθένειες και συμβάλλει στην ελάττωση του ρυθμού γήρανσης των κυττάρων.

Το μαγνήσιο συντελεί στη διατήρηση της καλής υγείας των οστών, ενώ οι φυτικές ίνες συμβάλλουν στην καλή υγεία της καρδιάς και του γαστρεντερικού συστήματος.

Φιστικοβούτυρο

Διατροφική αξία: Ανά 2 κουταλιές της σούπας περιέχει 191 kcal, 15,3 γρ. λιπαρών, 7,1 γρ. υδατανθράκων, 1,5 γρ. φυτικών ινών, 7,2 γρ. πρωτεϊνών.

Πρόκειται για πολτό αλεσμένων αράπικων φιστικιών. Και όμως, μια κουταλιά φιστικοβούτυρο είναι τόσο θρεπτική για τον οργανισμό μας, που αξίζει να το συμπεριλάβουμε στο πρωινό μας ή ως σνακ, μαζί με μια μπανάνα ή αλειμμένο σε μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης.

Οντας εδώ και πολύ καιρό στη διατροφική προτίμηση πολλών λαών (ιδιαίτερα στην Αμερική), το φιστικοβούτυρο έχει το πλεονέκτημα ότι είναι το πιο μελετημένο και έρευνες έχουν δείξει επανειλημμένα ότι η κατανάλωσή του μπορεί να συμβάλει στη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου και διαβήτη.

Περιέχει, επίσης, καλές ποσότητες σιδήρου και φυλλικού οξέος, καλίου, μαγνησίου, βιταμίνης Β6.

Βούτυρο από κάσιους

Διατροφική αξία: Ανά 2 κουταλιές της σούπας περιέχει 181 kcal, 15,4 γρ. λιπαρών, 8,6 γρ. υδατανθράκων, 1 γρ. φυτικών ινών, 6,7 γρ. πρωτεϊνών.

Τα κάσιους έχουν χώρα προέλευσης τη Βραζιλία. Αυτοί οι ξηροί καρποί ξεχωρίζουν για την ημίγλυκη γεύση και δίνουν ένα εξαιρετικό βούτυρο, πιο γλυκό από τα άλλα λόγω των φυσικών σακχάρων που περιέχουν.

Είναι το βούτυρο με το υψηλότερο ποσοστό σε υδατάνθρακες και χαμηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες σε σύγκριση με άλλα βούτυρα ξηρών καρπών. Γι’ αυτό και μπορεί να πάρει τη θέση των γαλακτοκομικών σε συνταγές που απαιτούν γάλα ή κρέμα γάλακτος.

Το βούτυρο κάσιους διαθέτει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β (όπως και τα υπόλοιπα βούτυρα ξηρών καρπών). Είναι πλούσιο ιδιαίτερα σε θειαμίνη και βιταμίνη Β6, οι οποίες συμμετέχουν σε πλήθος μεταβολικών διεργασιών, καθώς και σε βιταμίνη Ε που αποτελεί ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό.

Περιέχει χαλκό που ενισχύει το κολλαγόνο, ψευδάργυρο και σημαντικό ποσοστό σιδήρου.

Βούτυρο σουσαμιού (ταχίνι)

Διατροφική αξία: Ανά 2 κουταλιές της σούπας: 171 kcal, 14,4 γρ. λιπαρών, 7,9 γρ. υδατανθράκων, 1,4 γρ. φυτικών ινών, 5,3 γρ. πρωτεϊνών.

Το ταχίνι παράγεται από 100% αλεσμένο σουσάμι και διατηρεί όλα τα ευεργετικά συστατικά του θρεπτικού σπόρου του σουσαμιού. Είναι πλούσιο σε ασβέστιο, μαγνήσιο και φώσφορο, συστατικά τα οποία συμβάλλουν στην υγεία των οστών και στην καλή λειτουργία του νευρικού και του μυϊκού συστήματος.

Επίσης, έχει καλή περιεκτικότητα σε σίδηρο, κάλιο και ψευδάργυρο, τα οποία συμβάλλουν στη καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Αποτελεί εξαιρετική επιλογή για όσους πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2 ή έχουν σχετικά υψηλό σάκχαρο αίματος, καθώς ανήκει στις τροφές με σχετικά χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.

Βούτυρο από φιστίκι Αιγίνης

Διατροφική αξία: Ανά 2 κουταλιές της σούπας: 198 kcal, 15,8 γρ. λιπαρών, 5,9 γρ. υδατανθράκων, 4,1 γρ. φυτικών ινών, 6,6 γρ. πρωτεϊνών.

Το βούτυρο από φιστίκια Αιγίνης είναι ένα βούτυρο πολύ καλής ποιότητας, πλούσιο σε γεύση και θρεπτικά συστατικά, καθώς τα φιστίκια Αιγίνης αποτελούν πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, οι οποίες είναι σημαντικές για τη σωστή λειτουργία του εντέρου.

Επίσης, αποτελούν καλή πηγή δύο βιταμινών του συμπλέγματος Β, της βιταμίνης Β1 και της βιταμίνης Β6. Επιπλέον, αποτελεί πηγή φυτικών στερολών, ουσιών που συμβάλλουν στη μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης, αλλά και πηγή αντιοξειδωτικών όπως η λουτεΐνη. Τέλος, περιέχει και σημαντικές ποσότητες θρεπτικών συστατικών όπως μαγνήσιο, χαλκό και φώσφορο.

Αξίζει να δοθεί προσοχή στην επιλογή

Δεν θα πρέπει να αμελούμε το γεγονός ότι δεν είναι όλα τα βούτυρα ξηρών καρπών που υπάρχουν στο εμπόριο υγιεινά και ειδικά θα πρέπει να δίνεται προσοχή στις επεξεργασμένες μορφές τους.

Πολλά από αυτά περιέχουν πρόσθετα έλαια (π.χ. φοινικέλαιο) και ζάχαρη για σκοπούς βελτίωσης της υφής και γεύσης τους. Μια ματιά στη διατροφική ετικέτα μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε εάν όντως το προϊόν που επιλέγουμε είναι επεξεργασμένο ή όχι. Η καλύτερη λύση φυσικά βρίσκεται στα βιολογικά προϊόντα.

Ακόμη, μπορείτε να πειραματιστείτε στην κουζίνα και εύκολα να φτιάξετε το δικό σας βούτυρο σε λιγότερο από 5 λεπτά αναμειγνύοντας απλά 2 φλιτζάνια από τους ξηρούς καρπούς της προτίμησής σας στο μπλέντερ με μια πρέζα αλάτι.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κυρία Βίκυ Τζελέφα, διαιτολόγο – διατροφολόγο.

Ακολουθήστε το στο Google News