Mπορεί να συμβεί σε οποιονδήποτε πάσχει από άσθμα και συνήθως την πυροδοτεί είτε μια λοίμωξη του αναπνευστικού είτε η επαφή του ασθενούς με κάποια αλλεργιογόνο ουσία. Mία ασθματική κρίση μπορεί να κορυφωθεί ακόμη και μέσα σε μία ώρα από τη στιγμή που θα αρχίσει. Γι’ αυτό, ο ασθενής πρέπει να αντιληφθεί εγκαίρως τα συμπτώματα, προκειμένου είτε να εφαρμόσει μόνος του τη φαρμακευτική αγωγή που θα του υποδείξει ο γιατρός είτε να μεταφερθεί αμέσως στο πλησιέστερο νοσοκομείο.

Πιθανά συμπτώματα
– Έντονη δύσπνοια.
– Ξηρός, μη παραγωγικός βήχας.
– Συριγμός κατά την αναπνοή.
– Ανησυχία, φόβος.
– Ταχυκαρδία.
– Αυξημένη εφίδρωση.
Προσοχη: Σε καμία περίπτωση μην προσπαθήσετε να σταματήσετε το βήχα με αντιβηχικό σιρόπι. Γενικότερα, μη δώσετε στον ασθενή κανένα φάρμακο (ακόμα και αν είναι φάρμακο για το άσθμα, που χρησιμοποιεί άλλος ασθενής), αν δεν το έχει υποδείξει ο γιατρός.

Δώστε τις πρώτες βοήθειες
– Βοηθήστε τον ασθενή να ανακτήσει την ψυχραιμία του και να είναι όσο πιο ήρεμος γίνεται. Ο πανικός κατά κανόνα επιδεινώνει τις κρίσεις άσθματος.
– Βοηθήστε τον να καθίσει σε μία αναπαυτική καρέκλα ή να ξαπλώσει, διατηρώντας τον κορμό ανασηκωμένο, ακουμπισμένο πάνω σε μαξιλάρια.
– Εάν έχει μαζί του το σπρέι για την ανακούφιση από τις κρίσεις άσθματος, δώστε του να κάνει 2-3 εισπνοές. Επιτρέπεται να κάνει χρήση αποκλειστικά του φαρμάκου που του έχει χορηγήσει ο δικός του γιατρός. Για κανένα λόγο μην του δώσετε οποιοδήποτε άλλο σπρέι (ακόμη κι αν ενδείκνυται για το άσθμα) αν δεν το έχει υποδείξει ο γιατρός του. Επίσης, απαγορεύεται να του χορηγήσετε οποιοδήποτε αντιβηχικό σιρόπι.
– Eπικοινωνήστε με το γιατρό του, για να του περιγράψετε την κατάσταση και να πάρετε οδηγίες για την αντιμετώπιση της κρίσης.
– Αν μετά από 20 λεπτά το άτομο παρουσιάζει μικρή βελτίωση, δώστε του το σπρέι για να κάνει άλλες δύο εισπνοές.
– Αν η κατάσταση επιδεινώνεται, δώστε του να κάνει δύο εισπνοές και στο μεταξύ φροντίστε να μεταφερθεί επειγόντως στο πλησιέστερο νοσοκομείο.
Mην επιτρέψετε στον ασθενή να κάνει κατάχρηση του σπρέι, καθώς οι συχνές και πολλαπλές εισπνοές είναι επικίνδυνες.