Από τα αιώνια σύμβολα θηλυκότητας και γονιμότητας σε όλους τους πολιτισμούς, το στήθος αποκαλύπτεται, επιδεικνύεται ή αποκρύβεται, πάντα όμως προτάσσεται για να προκαλέσει τα βλέμματα. Διαχωρίζει το κορίτσι από τη γυναίκα, καλλιεργεί φαντασιώσεις, γίνεται πόλος έλξης, αλλά και ­πηγή ζωής για το νεογέννητο. Και παρόλο που υπάρχουν «διαφο­ρές στήθους» τόσο στο μέγεθος όσο και στο σχήμα, ένα ωραίο μπούστο παραμένει η διακαής επιθυμία κάθε γυναίκας. Ωστόσο, στην καθημερινή περιποίηση της ομορφιάς μας, συχνά δεν του δίνουμε την ανάλογη προσοχή. Ας δούμε, λοιπόν, τι μπορείτε να κάνετε για να διατηρήσετε την ομορφιά και την υγεία του.




Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν οι περισσότερες γυναίκες, το στήθος δεν είναι μυς, αλλά λιπώδης ιστός, ο οποίος του προσδίδει τον όγκο του. Στηρίζεται σε ένα ­πλέγμα από συνδετικές ίνες που του χαρίζουν την ελαστικότητα και τη νεανικότητά του. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μια νέα γυναίκα δεν μπορεί να έχει χαλαρό στήθος. Καθώς το δέρμα του είναι λεπτό και ευαίσθητο, απαιτεί λεπτεπίλεπτους χειρισμούς την ώρα που κάνετε το μπάνιο σας. Με ένα μαλακό σφουγγάρι για ελαφριά απολέπιση, πλένετε γύρω-γύρω το στήθος με ­απαλές και κυκλικές κινήσεις. Για να βελτιώσετε τη μικρο-κυκλο­φορία του αίματος, ξεβγάζετε μετά το σώμα σας με κρύο νερό. Αν δεν αντέχετε την αίσθηση του κρύου σε όλο το σώμα σας, ένα κόλπο είναι, το πρωί που πλένεστε, να βρέχετε το σφουγγάρι και να κάνετε το ξέβγαλμα τοπικά. Όταν τελειώσετε, μην αμελείτε να ενυδατώσετε το ­δέρμα με μια κρέμα με ενυδατικά και τονωτικά συστατικά ή καλύτερα με κάποιο εξειδικευμένο προϊόν, το οποίο θα απλώσετε πρώτα στις άκρες των δαχτύλων σας και μετά, με κυκλικές κινήσεις και με κατεύθυνση από το κέντρο προς τα έξω και από το πάνω μέρος προς το λαιμό, θα κάνετε ένα ελαφρύ μασάζ.




Μπορεί το ίδιο το στήθος να μην είναι μυς, αλλά η γυμναστική παίζει μεγάλο ρόλο στην ενδυνάμωση των ­μυών που το στηρίζουν. Οποιοδήποτε σπορ που έχει να κάνει με κίνηση των χεριών και εκγύμναση των θωρακικών ­μυών, όπως κολύμβηση, τένις, βόλεϊ, φέρνει αποτελέσματα και στη σφριγηλή εμφάνιση του στήθους. Υπάρχουν, επίσης, ειδικές ασκήσεις που βοηθούν στην πρό­ληψη της χαλάρωσης: push-ups, ανοίγματα των χεριών στο πλάι με βαράκια, που δυναμώνουν το θώρακα, ψαλιδάκια με τεντωμένα τα χέρια μπροστά, πιέσεις με ενωμένα τα ­χέρια μπροστά από το στήθος, είναι μερικές απλές ­ασκήσεις που μπορείτε να κάνετε εύκολα οποιαδήποτε ­στιγμή της ημέρας.




Η χρυσή συμβουλή είναι να μην καμπουριάζετε! Η ευθυτε­νής στάση του σώματος, έχοντας ίσια την πλάτη, κάτω και πίσω τους ώμους, μέσα το στομάχι, στητό το κεφάλι και έξω το μπούστο, βοηθά όχι μόνο να φαίνεστε ψηλότε­ρες, αλλά και στην ωραία προβολή του στήθους και της συνολικής εικόνας σας. Για να εξασκηθείτε σε αυτή τη στάση, κάντε το παλιό τέχνασμα: βάλτε ένα χοντρό βιβλίο στο κεφάλι σας και προσπαθήστε να περπατήσετε διατηρώντας το στη θέση του.




Τίποτα δεν μπορεί να κρατηθεί στη θέση του… εάν δεν έχει την κατάλληλη υποστήριξη. Και αυτή την υποστήριξη στο γυναικείο στήθος την προσφέρει το σουτιέν. Είναι απαραίτητο για να βαστά το μεγάλο στήθος, ώστε το δέρμα του να μη χαλαρώσει. Αλλά και για το μικρό στήθος, ειδικά στην περίπτωση που αθλείστε, για να μην το καταπονείτε με τους κραδασμούς. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να βρείτε ποιο είναι το κατάλληλο μέγεθος σουτιέν για το στήθος σας. Το σουτιέν πρέπει να συγκρατεί χωρίς να σφίγγει και να αγκαλιάζει χωρίς να πιέζει. Στην επιλογή ενός σουτιέν σημαντικό ρόλο παίζει και ο τύπος. Τα σουτιέν με μπανέλα δημιουργούν την ψευδαίσθηση ενός μεγαλύτερου στήθους για όσες έχουν μικρό. Το ίδιο συμβαίνει και με όσα έχουν εσωτερική ενίσχυση. Αν το στήθος σας είναι μεγάλο, πρέπει να προσέξετε το κάτω τμήμα του στηθόδεσμου να είναι ενισχυμένο και οι τιράντες φαρδιές.




Όλες θέλουμε να έχουμε ένα όμορφο, στητό και σφριγηλό στήθος. Τι γίνεται, όμως, όταν βλέπουμε κάποιες τρίχες γύρω από τη θηλή, λεπτές ραβδώσεις να σημαδεύουν το δέρμα ή κάποιο έκζεμα ή ερεθισμό; Και αληθεύει ότι ο θηλασμός «χαλάει» το στήθος; Ας τα πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά:

● Είναι φυσιολογικό να υπάρχουν λίγες τριχούλες, ειδικά στις πιο σκουρόχρωμες γυναίκες. Ωστόσο, αν ενοχλούν αισθητικά, είναι εύκολο να εξαλειφθούν με διάφορες μεθό­δους αποτρίχωσης (με πιο διαδεδομένη το λέιζερ). Αν όμως παρατηρήσετε ότι η τριχοφυΐα είναι πιο έντονη ή εμφανίζεται ξαφνικά, μπορεί να υπάρχουν ορμονικά προβλήματα και θα πρέπει να επισκεφτείτε το γυναικολόγο σας.

● Οι ραγάδες οφείλονται σε ορμονικές αλλαγές και εμφανίζονται συνήθως στην περίοδο της εφηβείας ή της εγκυμοσύνης, αλλά μπορούν να δημιουργηθούν και από απότομες αυξομειώσεις βάρους. Τι μπορείτε να κάνετε από τη στιγμή που θα παρουσιαστούν; Αν έχουν εμφανιστεί πρόσφατα, θα δείτε μεγάλη βελτίωση κάνοντας μασάζ με ειδικές κρέμες για το στήθος. Αν πάλι τις έχετε καιρό, θα μειωθεί το εύρος τους με τις κατάλληλες κρέμες ή κάνοντας θεραπεία με λέιζερ.

● Αν παρουσιαστεί κάποιος ερεθισμός ή φαγούρα ανάμεσα στους δύο μαστούς ή στο κάτω μέρος (κυρίως αν το στήθος είναι μεγάλο), μπορεί να οφείλονται σε εφίδρωση, ευαισθησία του δέρματος, μυκητίαση, που ανακουφίζονται με τη χρήση ταλκ και την επιλογή βαμβακερών σουτιέν. Αν παρουσιαστούν εξανθήματα, συμβουλευτείτε δερματολόγο για τη σύσταση θεραπευτικής αγωγής.

● Όσο για το θηλασμό, αποτελεί το πιο πολύτιμο δώρο και την πιο τρυφερή εμπειρία ανάμεσα σε μια μητέρα και το μωρό της. Και πραγματικά είναι μύθος ότι το στήθος «χαλάει». Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και του θηλασμού μεγαλώνει, αλλά με τον απογαλακτισμό επανέρχεται στο φυσιολογικό μέγεθός του. Επιπλέον, ο θηλασμός αποτελεί ασπίδα κατά του καρκίνου του στήθους και όσο νωρίτερα τον «χρησιμοποιήσετε», τόσο πιο αποτελεσματικός θα είναι.




Ευχαριστούμε πολύ για τη συνεργασία τον κ. Λάμπρο Γιαννίκο, γυναικολόγο-μαιευτήρα, και την κ. Σεμίνα Παπανικολάου, δερματολόγο.