Ο ύπνος δεν είναι ούτε πολυτέλεια ούτε ξεκούραση. Είναι ανάγκη. Είναι ζωτικής σημασίας για την καλή σωματική και πνευματική ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια του ύπνου αναπτυξιακές ορμόνες εκλύονται στο σώμα μας και το ανοσοποιητικό μας σύστημα ενισχύεται. Επομένως, ο ύπνος μάς βοηθάει να παραμείνουμε υγιείς, ενώ παράλληλα βοηθάει τη μνήμη μας, καθώς όταν κοιμόμαστε, αναμνήσεις και εμπειρίες που είχαμε μέσα στην ημέρα οργανώνονται στον εγκέφαλό μας. Συγκεκριμένα, όσο κοιμόμαστε το μυαλό μας «ανασυντάσσεται», δηλαδή επεξεργάζεται τις πληροφορίες που έλαβε κατά τη διάρκεια της ημέρας και τις ταξινομεί στο αρχείο της μνήμης.

Ακριβώς επειδή παίζει τόσο σημαντικό ρόλο στη ζωή μας, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας όρισε την τρίτη Παρασκευή του Μαρτίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ύπνου, με στόχο να ευαισθητοποιηθεί το κοινό για τη σημασία του.

Ο ύπνος μάς βοηθά:

  • Να έχουμε γερή καρδιά. Η χρόνια έλλειψη ύπνου συσχετίζεται με την υπέρταση και τον διαβήτη τύπου 2.
  • Να ελέγχουμε την όρεξή μας. Μελέτες έχουν δείξει ότι η στέρηση του ύπνου ενισχύει την επιθυμία μας κυρίως για γλυκά και τροφές πλούσιες σε λιπαρά.
  • Να έχουμε περισσότερες αντοχές. Βελτιώνει την ευστοχία, την αντοχή και την ταχύτητα.
  • Να είμαστε πιο παραγωγικοί. Ο ύπνος κάνει τους εργαζόμενους πιο αποδοτικούς στη δουλειά, ενώ βοηθά τους μαθητές να συγκεντρώνονται ευκολότερα στα μαθήματά τους.

 

 

 

Για καλύτερο ύπνο:

* Δεν πηγαίνουμε στο κρεβάτι ποτέ θυμωμένοι, αγχωμένοι. Δίνουμε χρόνο στον εαυτό μας να χαλαρώσει και να περάσει η όποια υπερένταση.
* Δεν πίνουμε αλκοολούχα ποτά λίγο πριν τον ύπνο γιατί το αλκοόλ, αυξάνει την έκκριση αδρεναλίνης και µπλοκάρει τη µεταφορά τρυπτοφάνης στον εγκέφαλο.
* Μένουμε μακριά από τον καφέ και τα προϊόντα που περιέχουν καφεΐνη.
* Δεν τρώμε βαριά, καυτερά και λιπαρά φαγητά, λίγο πριν πέσουμε για ύπνο γιατί συχνά προκαλούν ενοχλήσεις στο στοµάχι και δυσχεραίνουν τον ύπνο.
* Εξασφαλίζουμε ένα άνετο περιβάλλον στο υπνοδωμάτιό μας και φυσικά ένα άνετο κρεβάτι επιλέγοντας με προσοχή το καλύτερο στρώμα ύπνου.

Τι στρώμα να διαλέξω;

Το κρεβάτι μας είναι το έπιπλο που χρησιμοποιείται περισσότερο μέσα στο σπίτι μας. Επομένως έχει μεγάλη σημασία το πού ξαπλώνουμε!

Το πιο σημαντικό κριτήριο στην επιλογή στρώματος πρέπει να είναι η σωστή ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, η οποία χρειάζεται καλό ύπνο, αφού όλη την ημέρα εργάζεται σκληρά υποστηρίζοντας το σώμα μας. Όταν ξαπλώνουμε δεν πρέπει να ασκείται πίεση στη μέση μας, έτσι ώστε να μπορεί να χαλαρώσει στο φυσικό της «s» σχήμα.

Επομένως, θα πρέπει να επιλέξουμε ένα στρώμα ανάλογα με τη στάση στην οποία κοιμόμαστε:

Στο πλάι: Όταν κοιμόμαστε στο πλάι, οι ώμοι και οι γοφοί ασκούν μεγάλη πίεση στο στρώμα. Η σπονδυλική στήλη θα πρέπει να είναι ευθεία σε οριζόντια θέση, αλλά ακολουθώντας το φυσικό «s» σχήμα. Σ’ αυτή την περίπτωση θα πρέπει να προτιμήσουμε ένα ελαφρώς πιο μαλακό στρώμα, που ακολουθεί το σχήμα των ώμων και των γοφών αλλά την ίδια στιγμή υποστηρίζει το υπόλοιπο σώμα. Αυτή η υποστήριξη κρατάει την σπονδυλική στήλη σε ουδέτερη στάση.

Ανάσκελα: Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να υποστηρίξουμε το φυσικό «s» σχήμα της σπονδυλικής στήλης. Σε σύγκριση με τον ύπνο στο πλάι, ο ύπνος ανάσκελα μοιράζει καλύτερα το βάρος του σώματος. Όσοι από εμάς κοιμόμαστε ανάσκελα χρειαζόμαστε ένα στρώμα που να υποστηρίζει τον αυχένα και το χαμηλότερο τμήμα της σπονδυλικής στήλης. Ένα ελαφρώς πιο σκληρό στρώμα προστατεύει τον αυχένα και την πλάτη από το να βυθίζονται στο στρώμα. Επιπλέον για να μην πιέζεται ο αυχένας μας προς τα μπροστά μπορούμε να χρησιμοποιούμε ένα χαμηλό μαξιλάρι.

Μπρούμυτα: Για όσους από εμάς κοιμόμαστε μπρούμυτα τα νέα είναι δυσάρεστα, αφού η συγκεκριμένη στάση ύπνου δεν είναι η συνιστώμενη. Η κοιλιά ασκεί πίεση στο στρώμα, ενώ η πίεση στο στομάχι εμποδίζει τους πνεύμονες να διασταλούν πλήρως κατά την διάρκεια της αναπνοής. Επίσης ο ύπνος μπρούμυτα αλλοιώνει το φυσικό «s» σχήμα της σπονδυλικής στήλης. Σε αυτή την περίπτωση χρειαζόμαστε απαραίτητα στήριξη γύρω από τον αυχένα και τη βάση της σπονδυλικής στήλης. Ένα πολύ μαλακό στρώμα θα ασκήσει πίεση στη σπονδυλική στήλη, προκαλώντας μια αφύσικη ευθυγράμμισή της.

Η υγεία μας είναι ένας ακόμα παράγοντας που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας για την επιλογή κατάλληλου στρώματος. Πολλά χημικά που βρίσκονται στα έπιπλα είναι βλαβερά ή μπορεί να προκαλέσουν αλλεργίες. Γι’ αυτό και συνειδητά επιλέγουμε στρώμα που περιέχει μόνο τα απολύτως απαραίτητα χημικά. Έτσι προστατεύουμε τον εαυτό μας αλλά και το περιβάλλον.

Έπειτα, θα πρέπει να σκεφτούμε τι χαρακτηριστικά θέλουμε να έχει το στρώμα μας. Π.χ., θέλουμε ένα στρώμα με ελατήρια ή χωρίς; Ετοιμάσαμε για εσάς τις εξής κατηγορίες:

  • Στρώματα με ελατήρια

Τα στρώματα ελατηρίων συνδυάζουν την άνεση με τη στήριξη. Αν θέλουμε ένα άνετο στρώμα το οποίο ταυτόχρονα θα στηρίζει το σώμα μας και θα το ξεκουράζει, τότε καλό είναι να επιλέξουμε ένα στρώμα με ελατήρια.

Ειδικά για όσους από εμάς δεν κοιμόμαστε μόνοι μας, ένα στρώμα με ελατήρια σε θήκες είναι ιδανικό, αφού τα ελατήρια λειτουργούν ανεξάρτητα το ένα από το άλλο, με αποτέλεσμα να υπάρχει συμπίεση μόνο εκεί που υπάρχει βάρος. Έτσι, οι κινήσεις του ενός δεν επηρεάζουν τον άλλο! Επιπλέον, τα στρώματα με ελατήρια σε θήκες θεωρούνται και πολύ ανθεκτικά.

 

 

 

  • Στρώματα αφρού

Το στρώμα αφρού δημιουργεί μοναδική αίσθηση στον τυχερό που θα ξαπλώσει επάνω του. Και αυτό γιατί ο αφρός είναι ένα υλικό ιδιαίτερο που προσφέρει καλή στήριξη και ακολουθεί το περίγραμμα του σώματός μας. Επίσης, απορροφά τους κραδασμούς παρέχοντας μια σταθερή άνεση στον ύπνο.

Μάλιστα, μπορούμε να βρούμε στρώματα διαθέσιμα σε διάφορα επίπεδα πυκνότητας και σκληρότητας για να διαλέξουμε αυτό που ταιριάζει σε εμάς.

  • Στρώματα λάτεξ

Αυτή η κατηγορία προσφέρει σωστή υποστήριξη σε ολόκληρο το σώμα μας. Απορροφά τους κραδασμούς και διανέμει εξαιρετικά την πίεση, ώστε να απολαμβάνουμε τον πιο ήρεμο ύπνο. Τα συγκεκριμένα στρώματα μπορεί να είναι κατασκευασμένα από φυσικό ή από συνθετικό λάτεξ. Το φυσικό λάτεξ είναι περισσότερο ελαστικό, ευέλικτο και υποστηρικτικό από το το συνθετικό αλλά το δεύτερο είναι πιο σταθερό και με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Ας αποφασίσουμε λοιπόν με βάση τις ανάγκες και τις επιθυμίες μας.

  • Το ανώστρωμα είναι απαραίτητο;

Όλοι οι λάτρεις του ύπνου έχουμε κάνει την παραπάνω ερώτηση. Η απάντηση είναι ότι τα ανωστρώματα είναι πολύ χρήσιμα και πρακτικά. Πρώτα απ’ όλα, προστατεύουν το στρώμα από την σκόνη και τους λεκέδες, παρατείνοντας την ζωή του. Επιπλέον, μπορούμε να τα βγάλουμε εύκολα, να τα αερίσουμε, να τα πλύνουμε και να τα ξαναβάλουμε.

Με ένα ανώστρωμα μπορούμε να προσαρμόσουμε το κρεβάτι μας στις ανάγκες μας, επιλέγοντας ανάμεσα σε ανωστρώματα διαφορετικής πυκνότητας και υλικού κατασκευής. Αυτός είναι και ο πιο εύκολος και οικονομικός τρόπος να αναβαθμίσουμε το κρεβάτι μας!

Αν σκεφτούμε ότι κατά μέσο όρο κοιμόμαστε το 1/3 της ζωής μας, καταλαβαίνουμε πόσο σημαντική είναι η επιλογή στρώματος. Στην ΙΚΕΑ μπορούμε να ανακαλύψουμε όλους τους τύπους στρωμάτων, μέσα από μια μεγάλη συλλογή. Ας προσφέρουμε λοιπόν στον εαυτό μας τις καλύτερες συνθήκες για έναν καλό ύπνο και για να απολαμβάνουμε όνειρα γλυκά.