Ο ύπνος αποτελεί μία από τις βασικές ανθρώπινες ανάγκες αφού είναι απολύτως απαραίτητος τόσο για να λειτουργήσουμε όσο και για να ζήσουμε υγιείς. Δυστυχώς όμως, για διάφορους λόγους (π.χ. εγκυμοσύνη, κληρονομικότητα-ιδιοσυγκρασία, εμμηνόπαυση, στρες, φάρμακα, ασθένειες κ.ά.) μπορεί να μας βασανίζει η αϋπνία. Το αποτέλεσμα είναι, κάθε φορά που βρισκόμαστε κοντά στην ώρα που πρόκειται να ξαπλώσουμε, να αγχωνόμαστε ακόμα περισσότερο και τελικά να μην καταφέρνουμε να κοιμηθούμε αλλά ούτε και να ξεκουραστούμε βέβαια. Πολλά έχουν κατά καιρούς γραφτεί σχετικά με το τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να αντιμετωπίσουμε την αϋπνία και πολλές επιλογές έχει να μας προτείνει η επιστήμη. Ομως και οι εναλλακτικές μέθοδοι προτείνουν με τη σειρά τους τρόπους για να αντιμετωπίσουμε την αϋπνία, ας τους δούμε ώστε να αποφασίσουμε τι θα μπορούσε να βοηθήσει εμάς προσωπικά.

 

Εστιάζοντας στα πέλματα και στα αφτιά
Η ρεφλεξολογία μάς προτείνει, όταν ξαπλώσουμε για να κοιμηθούμε, να κάνουμε κάποιες ειδικές κινήσεις σε σημεία του σώματος, που σχετίζονται με το βιολογικό μας ρολόι και την ηρεμία, ώστε να χαλαρώσουμε. Ετσι, είναι σκόπιμο να πιέσουμε κυκλικά για ένα λεπτό στο εσωτερικό σημείο του μεγάλου δαχτύλου δίπλα από το νύχι τόσο στο δεξί όσο και στο αριστερό μας πόδι. Μπορούμε να κάνουμε το ίδιο και στα ­χέρια μας, πιέζοντας στο εσωτερικό μέρος του αντίχειρα δίπλα από το νύχι. Σκόπιμο είναι επίσης να κάνουμε κυκλικές κινήσεις για 40 δευτερόλεπτα στον λοβό των δύο αφτιών, αλλά και λίγο πιο πάνω, στον χόνδρο, ώστε να χαλαρώσουμε. Επίσης, θα μας βοηθήσει να ασκήσουμε κυκλικές πιέσεις για 1 λεπτό περίπου στην περιοχή που βρίσκεται στη βάση μεταξύ μέσου και παράμεσου δαχτύλου.

 

Εμπιστευόμαστε τις βελόνες
Ενας έμπειρος βελονιστής θα μπορούσε να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε την αϋπνία με τη χρήση των ειδικών βελονών, εφαρμόζοντάς τες κυρίως στα δάχτυλα του ποδιού, στα χέρια, στην πλάτη, στα αφτιά και στην κοιλιά, με στόχο την εξισορρόπηση της ροής της ενέργειας στον οργανισμό. Εξτρά σημεία βελονισμού, στα οποία μπορούμε να κάνουμε μασάζ με τα ακροδάχτυλά μας, πραγματοποιώντας κυκλικές κινήσεις μόνοι μας, είναι στην περιοχή των φρυδιών και γύρω από τον αφαλό.Η δύναμη των βοτάνων
Οσον αφορά την οικογένεια των βοτάνων, θα μπορούσαν να βοηθήσουν η βαλεριάνα, το χαμομήλι, η πασιφλόρα, το μελισσόχορτο και το τίλιο, ειδικά αν τα συνδυάσουμε με μέλι. Μπορούμε να φτιάξουμε ένα έγχυμα με ένα από αυτά ή συνδυάζοντάς τα, ακόμα και όλα μαζί. Σε ένα φλιτζάνι με βραστό νερό, προσθέτουμε ένα κουταλάκι από το βότανο ή τον συνδυασμό των βοτάνων που θέλουμε, αφήνουμε το μείγμα για λίγα λεπτά και σουρώνουμε. Πίνουμε ένα φλιτζάνι το απόγευμα και ένα πριν πάμε για ύπνο. Σημαντικό είναι να εναλλάσσουμε τα βότανα που πίνουμε και να μην καταναλώνουμε κανένα καθημερινά για διάστημα μεγαλύτερο των 3 εβδομάδων.

 

Το ομοιοπαθητικό φαρμακείο
Σύμφωνα με τις αρχές της ομοιοπαθητικής, υπάρχει ένα φάρμακο για κάθε ασθενή, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του και την πρωτογενή αιτία της διαταραχής που αντιμετωπίζει. Σε κάθε περίπτωση, ο ομοιοπαθητικός γιατρός είναι αυτός που θα αποφασίσει για την αγωγή. Κάποια σκευάσματα που μπορεί να βοηθήσουν είναι το Arsenicum (για άτομα με έντονη ανησυχία και κρίσεις άγχους στη διάρκεια του ύπνου τους, τα οποία υποφέρουν από αϋπνία μετά τα μεσάνυχτα), το Nux Vomica (για ανθρώπους των οποίων ο ύπνος διακόπτεται από υπερβολικές σκέψεις) και το Stramonium (για τις διαταραχές του ύπνου στα παιδιά).

 

Αλλα μυστικά

Εκτός από τα όσα θα μας προτείνουν οι γιατροί και οι εναλλακτικοί θεραπευτές υπάρχουν και μερικά άλλα μυστικά, κάποια από αυτά τα έχουν ανακαλύψει επιστημονικές έρευνες, τα οποία υπόσχονται κι αυτά με τη σειρά τους να μας βοηθήσουν να απαλλαγούμε από την αϋπνία. Τέτοια είναι: η κατανάλωση χυμού κερασιού, που φαίνεται να έχει υπναγωγό δράση χάρη στη μελατονίνη (που αυξάνεται το βράδυ και βοηθά στην καταπολέμηση της αϋπνίας), που περιέχουν τα κεράσια, το σεξ, που αποτελεί τη μοναδική σωματική δραστηριότητα που κουράζει και συγχρόνως χαλαρώνει το σώμα, ευνοώντας έτσι έναν καλό ύπνο, η μουσική (π.χ. τζαζ), που μας χαλαρώνει αν την ακούσουμε τη μία ώρα πριν πέσουμε στο κρεβάτι, τροφές που θεωρείται ότι βοηθούν στην έκκριση της μελατονίνης, όπως οι μπανάνες, τα καρύδια, ο λιναρόσπορος και οι ντομάτες, η σωστή αναπνοή, όπου όπως είμαστε ξαπλωμένοι στο κρεβάτι, κάνουμε αναπνευστικές ασκήσεις, τοποθετώντας ένα βιβλίο στο στομάχι, το οποίο προσπαθούμε να κατεβάσουμε εισπνέοντας και να ανεβάσουμε εκπνέοντας, η ρυθμική κίνηση του κρεβατιού (γι’ αυτό μας παίρνει συχνά ο ύπνος στα μέσα μεταφοράς), η σωστή θερμοκρασία (γύρω στους 20 βαθμούς), ένα δωμάτιο καλά αερισμένο χωρίς μυρωδιές, τα σβηστά φώτα, η απαλλαγή από τους θορύβους, το χρώμα των τοίχων του υπνοδωματίου (το κόκκινο, το πορτοκαλί και το κίτρινο προκαλούν αϋπνία ενώ το πράσινο, το γαλάζιο και το ροζ θεωρείται ότι ευνοούν τον ύπνο), τα αρώματα (σε 30 ml αμυγδαλέλαιο, διαλύουμε 5 σταγόνες κέδρο, 5 σταγόνες Ylang Ylang και 8 σταγόνες μανταρίνι) για να μας κάνουν μασάζ ή να βάλουμε σε έναν αρωματικό λύχνο ώστε να μυρίσει το δωμάτιο πριν κοιμηθούμε ή λίγες σταγόνες αιθέριου ελαίου λεβάντας στο μαξιλάρι μας.

 

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον δρα Μιχάλη Κυριακίδη, αναπληρωτή καθηγητή της Ιατρικής Σχολής Titu Maiorescu, φυσικοπαθητικό, ρεφλεξολόγο

Δείτε επίσης: