Αρχικά, να σας δώσουμε τα ειλικρινή μας συγχαρητήρια για την απόφασή σας να υιοθετήσετε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και διατροφής. Στην αρχή της προσπάθειάς σας θα νιώθετε ενθουσιασμό που αλλάζετε τις συνήθειές σας, πίνετε περισσότερο νερό, οργανώνετε τα γεύματά σας και γυμνάζεστε. Και ενώ μπορεί να πιστεύετε ότι τα κάνετε όλα σωστά, ίσως παρατηρήσετε ότι έχετε κάποιες εναλλαγές στη διάθεσή σας.

Προτού αρχίσετε να αναρωτιέστε αν είναι όλα στο μυαλό σας, να σας ενημερώσουμε ότι το να νιώθετε ορισμένες φορές «πεσμένοι» και ευερέθιστοι ενώ είστε σε δίαιτα, είναι φυσιολογικό. Ειδικά αν αλλάξατε δραστικά και απότομα τη διατροφή σας και τις συνήθειές σας, δεν είναι παράξενο να παρατηρείτε αλλαγές και στη διάθεσή σας.

Πώς συνδέεται το αδυνάτισμα με τις εναλλαγές διάθεσης

 

Σίγουρα γνωρίζετε ότι το «κλειδί» στο αδυνάτισμα είναι το καθημερινό θερμιδικό έλλειμμα, δηλαδή να καίτε περισσότερες θερμίδες από όσες προσλαμβάνετε μέσω της διατροφής σας. Και ενώ αυτή η εξίσωση είναι προϋπόθεση για να χάσετε βάρος, επηρεάζει τη λειτουργία του οργανισμού σας, αφού οι ορμόνες σας και το σάκχαρο στο αίμα σας αποσταθεροποιούνται, προκαλώντας αυτές τις εναλλαγές στη διάθεσή σας και «ρίχνοντας» τα επίπεδα ενέργειάς σας.

Σκεφτείτε απλά ότι όταν παραλείπετε γεύματα προκειμένου να χάσετε βάρος ή τρώτε μια σκέτη σαλάτα χωρίς πρωτεΐνες και λιπαρά, το σάκχαρο στο αίμα σας απορρυθμίζεται και κατ’ επέκταση η διάθεσή σας επηρεάζεται.

Από την άλλη, η δίαιτα είναι μια διαδικασία που κρύβει και ψυχολογικές προκλήσεις. Όταν αποκτάτε εμμονή με τις θερμίδες και ζυγίζετε μετά μανίας καθετί που τρώτε, βρίσκεστε σε μια κατάσταση στρες και η κορτιζόλη, γνωστή και ως ορμόνη του στρες, αυξάνεται. Άλλωστε, οι στερητικές δίαιτες έχουν συνδεθεί με αύξηση του στρες και της κορτιζόλης.

Όταν ξαφνικά πιέζετε υπερβολικά τον εαυτό σας είναι πιο πιθανό να έχετε εναλλαγές στη διάθεσή σας. Προσπαθώντας να εξασφαλίσετε ένα μεγάλο θερμιδικό έλλειμμα, αποκλείοντας από τη διατροφή σας ολόκληρες ομάδες τροφών και αποφεύγοντας κοινωνικές περιστάσεις προκειμένου να χάσετε βάρος εύκολα μπορεί να καταλήξετε να νιώθετε κόπωση και νευρικότητα.

Αν ακολουθείτε ένα πολύ αυστηρό και στερητικό πρόγραμμα διατροφής, αναπόφευκτα θα δυσκολευτείτε να τηρήσετε τους κανόνες του και θα νιώσετε απογοητευμένοι με τον εαυτό σας.

Αν όλα αυτά σας ακούγονται γνώριμα, πρέπει να σας πούμε ότι το αδυνάτισμα δεν πρέπει να είναι έτσι. Μπορείτε να χάσετε βάρος με ασφάλεια, χωρίς να θυσιάσετε την καλή σας διάθεση.

Πώς θα αποφύγετε τις εναλλαγές διάθεσης όταν προσπαθείτε να χάσετε βάρος

 

  • Ξεκινήστε με μικρές αλλαγές. Όταν θέλετε να χάσετε βάρος, εύκολα μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να κάνετε ξαφνικές, δραστικές αλλαγές. Ωστόσο, αυτή δεν είναι μια έξυπνη πρακτική, αφού θα καταλήξετε να πιέζετε υπερβολικά τον εαυτό σας και τελικά να παραιτείστε της προσπάθειάς σας. Ξεκινήστε κάνοντας μικρές αλλαγές και δίνοντας στον εαυτό σας χρόνο να τις συνηθίσει.
  • Εστιάστε σε όσα μπορείτε να τρώτε. Αντί να εστιάζετε σις λιχουδιές που θα πρέπει να στερηθείτε προκειμένου να χάσετε βάρος, εστιάστε σε όλες εκείνες τις νόστιμες, θρεπτικές τροφές που μπορείτε να εντάξετε στη διατροφή σας. Τα φρούτα, τα χορταστικά τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, οι άπαχες πρωτεΐνες και τα καλά λιπαρά δεν πρέπει να λείπουν από το πιάτο σας.
  • Οργανώστε τα γεύματά σας. Τα μικρά, συχνά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορούν να κρατήσουν σταθερό το σάκχαρο στο αίμα σας και να αποτρέψουν τις εναλλαγές στη διάθεσή σας. Μην παραλείπετε γεύματα και μην περιμένετε να νιώσετε έντονη πείνα μέχρι να φάτε το επόμενο γεύμα σας. Οργανώστε τα καθημερινά γεύματά σας έτσι ώστε να καλύπτετε τις ανάγκες του οργανισμού σας σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά.
  • Μη βγάζετε τελείως τους υδατάνθρακες από τη διατροφή σας. Οι υδατάνθρακες είναι η αγαπημένη πηγή καυσίμων του οργανισμού σας και είναι απαραίτητοι στη διατροφή σας. Μπορεί τα τελευταία χρόνια να έχουν «δαιμονοποιηθεί», ωστόσο σχετική έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι δίαιτες με χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων οδηγούν σε νευρικότητα και κακή διάθεση. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να αντικαταστήσετε τους απλούς υδατάνθρακες με σύνθετους (π.χ. το λευκό ψωμί με ψωμί ολικής άλεσης), ώστε να νιώθετε χορτάτοι για περισσότερη ώρα.
  • Ξεκουραστείτε. Βεβαιωθείτε ότι κοιμάστε επαρκώς κάθε βράδυ. Η μειωμένη πρόσληψη θερμίδων σε συνδυασμό με την έλλειψη ύπνου μπορούν να σας δημιουργήσουν στρες, επομένως φροντίστε να ξεκουράζεστε ώστε να έχετε ενέργεια και να αποτρέπετε τις εναλλαγές διάθεσης.