Αυτή η περίοδος θεωρείται από τις πιο χαρούμενες, και ειδικά η Πρωτοχρονιά, αφού αποτελεί μία καλή ευκαιρία για να ξεκουραστούμε από τη πίεση της καθημερινότητας, να διασκεδάσουμε ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες περιορισμού λόγω της πανδημίας, να βιώσουμε ευχάριστες οικογενειακές στιγμές μακριά από την θλίψη και να ανακαλύψουμε πράγματα και δραστηριότητες που αγαπάμε να κάνουμε, αλλά τόσο χρόνια δεν είχαμε το χρόνο.

Για πολλούς όμως, αυτές οι γιορτές αποτελούν πηγή άγχους και απογοήτευσης. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι την περίοδο των γιορτών μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων εμφανίζει συναισθήματα θλίψης ή ακόμη και κατάθλιψη.

Η «θλίψη των γιορτών δεν είναι κάτι σπάνιο στη σύγχρονη εποχή, αλλά επηρεάζει αρνητικά πολλούς ανθρώπους και μπορεί να προκληθεί από ποικίλους παράγοντες.

Τι μας προκαλεί θλίψη τις γιορτές

Κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, η απουσία κάποιων αγαπημένων προσώπων, συγγενών και φίλων, λόγω πένθους, χωρισμών, απόστασης και αυτή την περίοδο λόγω της πανδημίας, βγαίνει στην επιφάνεια πιο έντονα. Ετσι, η μοναξιά γίνεται πιο επίπονη τις γιορτινές αυτές μέρες που είναι παραδοσιακά αφιερωμένες στην οικογένεια και στους αγαπημένους μας ανθρώπους.

Οι οικονομικές επίσης δυσκολίες δημιουργούν αρνητικά συναισθήματα. Την Πρωτοχρονιά τα έξοδα αυξάνονται και ειδικά στις μέρες μας με την οικονομική κρίση πολλές οικογένειες δε διαθέτουν τα χρήματα για να περάσουν τις γιορτές τους με τον τρόπο που επιθυμούν.

Ο απολογισμός της χρονιάς που πέρασε, οι αποτυχίες ή οι ατυχίες σε προσωπικό, κοινωνικό ή επαγγελματικό επίπεδο μπορεί να οδηγήσουν σε απογοήτευση, ματαίωση και στεναχώρια. Ένας αρνητικός απολογισμός κάνει τους ανθρώπους πιο ευάλωτους και δυστυχείς.

Επίσης, την περίοδο των γιορτών και ειδικά τώρα που εξαιτίας του κορωνοϊός τα άτομα έχουν περισσότερο διαθέσιμο χρόνο και έτσι έρχονται σε επαφή με τις βαθύτερες ανάγκες και επιθυμίες τους, αναδύονται συχνά οι υπαρξιακές αγωνίες και οι αναζητήσεις τους π.χ. αν έχουν κοντά τους ανθρώπους που επιθυμούν και που μπορούν να μοιραστούν μαζί τους αληθινά συναισθήματα και να καλύψουν έτσι τις πραγματικές τους ανάγκες ή αν αναγκάζονται να παίζουν συγκεκριμένους ρόλους για να ταιριάζουν στις προσδοκίες και στις ανάγκες των άλλων.

Ένας βασικός επίσης λόγος που οδηγεί στη γιορτινή μελαγχολία είναι οι υψηλές και μη ρεαλιστικές προσδοκίες.

Η κοινωνία παρουσιάζει τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά σαν μια εποχή που η χαρά πρέπει να είναι διάχυτη και η τηλεόραση παρουσιάζει εικόνες με την τέλεια γιορτινή ατμόσφαιρα. Στην ουσία όμως η πραγματικότητα δεν είναι τόσο αψεγάδιαστη όσο παρουσιάζεται.

Όσο οι άνθρωποι πιστεύουν ότι αυτό που ζουν δεν είναι ικανοποιητικό και το συγκρίνουν με τις εικόνες γιορτινής τελειότητας και χαρούμενης διάθεσης των συνανθρώπων τους, τόσο η απογοήτευση και η θλίψη τους θα μεγαλώνει.

Τι θα μας βοηθήσει

Αρχικά εκφράστε ελεύθερα τα αληθινά σας συναισθήματα. Επειδή είναι γιορτές δε σημαίνει ότι πρέπει να νιώθετε την απόλυτη ευτυχία. Μην καταπιέζεστε να κάνετε πράγματα που δε θέλετε.

Προσπαθήστε να οριοθετήσετε νέους στόχους πιο ρεαλιστικούς για την επόμενη χρονιά. Αποφύγετε να δίνετε σημασία σε αυτά που δεν έχετε και σκεφτείτε όλα αυτά που υπάρχουν στη ζωή σας.

Θέστε σαφείς και απλούς στόχους τις ημέρες των γιορτών. Ξεχάστε πως θα έπρεπε να είναι οι γιορτές και επικεντρωθείτε στο παρόν προσπαθώντας να απολαύσετε τις στιγμές.

Βάλτε όρια στα χρήματα που μπορείτε να ξοδέψετε στις γιορτές.

Με τον τρόπο αυτό θα περιορίσετε το άγχος σας και θα διαχειριστείτε τις καταστάσεις με μεγαλύτερη ασφάλεια. Επίσης, κάντε όμορφα και απλά δώρα αγάπης στους δικούς σας ανθρώπους π.χ. κάτι που θα φτιάξετε εσείς οι ίδιοι, μία κάρτα, ένα στολίδι ή ένα γλυκό. Άλλωστε η αγάπη το σπουδαιότερο δώρο που μπορεί να δώσει απεριόριστη χαρά και δεν κοστίζει τίποτα.

Αν έχετε χάσει κάποιο δικό σας πρόσωπο πρόσφατα, αφήστε τον εαυτό σας να πενθήσει φυσιολογικά και να βιώσει συναισθήματα. Δοκιμάστε καινούριες συνήθειες και δραστηριότητες που θα σας προσφέρουν νέες προοπτικές σκέψης και συναισθηματικής ανακούφισης.

Ασκηθείτε, γιατί η άσκηση ανεβάζει τα επίπεδα της διάθεσης και μειώνει το στρες και αποφύγετε τις καταχρήσεις και την υπερκατανάλωση φαγητού και ποτού (όσο είναι εφικτό μέσα στις γιορτές) που αυξάνουν τα συναισθήματα κατάθλιψης.

Αναζητήστε διεξόδους στον εθελοντισμό και τη φιλανθρωπία και βοηθήστε τους πιο αδύναμους συνανθρώπους σας. Η κοινωνική προσφορά είναι δώρο ζωής που θα σας βοηθήσει να κερδίσετε ξανά την αυτοεκτίμηση και την ελπίδα σας. Μην ξεχνάτε δε τους ηλικιωμένους ανθρώπους, που έχουν πάντα ανάγκη την παρουσία και την αγάπη σας.

Τέλος, μοιραστείτε τα συναισθήματα και τα προβλήματά σας με τα αγαπημένα σας πρόσωπα, θα αισθανθείτε την αγάπη και την κατανόησή τους. Αν όμως η στήριξη των φίλων και της οικογένειας δεν είναι αρκετή για να απαλύνει τη θλίψη σας, τότε θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας.

Πάντα να θυμάστε ότι το να ζητάτε βοήθεια από τους άλλους είναι σημάδι πραγματικής δύναμης.

Ακολουθήστε το στο Google News