Αν για κάποιον λόγο υγείας παίρνουμε συνταγογραφούμενη κορτιζόνη για περιορισμένο ή μακρό χρονικό διάστημα, τότε πρέπει να προσέχουμε ανάλογα και τη διατροφή μας. Η αύξηση του βάρους κατά τη λήψη κορτιζόνης οφείλεται συνήθως στην κατακράτηση υγρών και στην αυξημένη πρόσληψη θερμίδων λόγω της αυξημένης όρεξης.

Η αύξηση του σακχάρου στο αίμα είναι μια ακόμα πιθανή συνέπεια της λήψης κορτιζόνης. Γι΄ αυτό προσπαθήστε να καταναλώνετε μικρά και συχνά γεύματα και περιορίστε τα απλά σάκχαρα (ζάχαρη, μέλι, μαρμελάδα, γλυκά και αναψυκτικά με ζάχαρη) τα οποία προκαλούν απότομη αύξηση των επιπέδων του σακχάρου.

Οταν λαμβάνετε κορτιζόνη, αυξάνεται επίσης και ο κίνδυνος εμφάνισης οστεοπόρωσης, καθώς η κορτιζόνη μειώνει την ποσότητα του ασβεστίου, της βιταμίνης D και του φωσφόρου στο σώμα σας. Επίσης, απαιτείται προσοχή στην πρόσληψη αλατιού.

Πρακτικές συμβουλές για την διατροφή με κορτιζόνη

* Aυξήστε την κατανάλωση φυτικών ινών: Δημητριακά και ψωμί ολικής άλεσης, λαχανικά και φρούτα με τη φλούδα.

* Αποφύγετε την κατανάλωση κορεσμένου λίπους (ζωικής προέλευσης) περιορίζοντας:

Τα πλήρη γαλακτοκομικά, την κρέμα γάλακτος, τα λιπαρά τυριά, το ορατό λίπος από το κόκκινο κρέας και την πέτσα των πουλερικών, τα αλλαντικά, το βούτυρο και τις μαργαρίνες που είναι πλούσιες σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, τη μαγιονέζα, τις έτοιμες σάλτσες για σαλάτες και κρέας, τα έτοιμα φαγητά και γλυκά (κρουασάν, μπισκότα, πάστες, σοκολάτες).

Παράλληλα προσπαθήστε:

* Να καταναλώνετε καθημερινά κάποιες πηγές ασβεστίου. Επιλέξτε 2-3 μερίδες από τα παρακάτω τρόφιμα: 250 ml γάλα (χαμηλό σε λιπαρά), 150 γρ. γιαούρτι (χαμηλό σε λιπαρά), 40 γρ. τυρί light (8-12% λιπαρά), 2,5 φλιτζάνια μπρόκολο βρασμένο, 2 φλιτζάνια φασόλια άσπρα, 120 γρ. αμύγδαλα.

* Να περιλαμβάνετε καθημερινά στο διαιτολόγιό σας κάποια ποσότητα κρέατος, πουλερικών, ψαριού, αβγού ή γαλακτοκομικών για να προσλαμβάνετε επαρκή ποσότητα πρωτεϊνών καλής ποιότητας.

Κατά το διάστημα που λαμβάνετε κορτικοστεροειδή αποφύγετε την κατανάλωση των παρακάτω τροφίμων που είναι πηγές νατρίου: Αλάτι, αλατισμένα τυριά και ξηρούς καρπούς, καπνιστά, παστά ή κονσερβοποιημένα κρέατα-ψάρια, τουρσιά, κονσερβοποιημένα λαχανικά και όσπρια, αλλαντικά, συμπυκνωμένο χυμό ντομάτας, έτοιμες σάλτσες, ελιές, μαγιονέζα, ζωμούς λαχανικών και ζωμού κρέατος, αλμυρά σνακ, μαγειρική σόδα, μπέικιν πάουντερ.

Για να μειώσετε το αλάτι:

* Βγάλτε την αλατιέρα από το τραπέζι.
* Βράστε τα ζυμαρικά, το ρύζι, τα λαχανικά και τα όσπρια χωρίς την προσθήκη αλατιού στο νερό.
* Προσθέστε στα φαγητά κατσαρόλας χυμό λεμονιού ή μικρή ποσότητα λευκού κρασιού.
* Ξεπλύνετε τα κονσερβοποιημένα τρόφιμα για ένα λεπτό σε ένα τρυπητό και στη συνέχεια μαγειρέψτε σε φρέσκο νερό.
* Περιορίστε το αλάτι που αναφέρεται στις συνταγές στο ¼.
* Προτιμήστε τα κατεψυγμένα λαχανικά χωρίς αλάτι αντί των κονσερβοποιημένων.
Για να νοστιμίσετε το φαγητό χρησιμοποιήστε:
* Χυμό λεμονιού, ξίδι, μπαχάρι, φύλλα δάφνης, μηλόξιδο, σκόρδο, ξερή μουστάρδα, κρεμμύδι, πάπρικα, θυμάρι, εστραγκόν, σέλινο, δυόσμο-βασιλικό, άνηθο, μαϊντανό, δενδρολίβανο, κανέλα, μπαχάρι, δάφνη, γαρίφαλο, κύμινο.

Επίσης καλό είναι να περιορίσετε την κατανάλωση ζάχαρης, μελιού, μαρμελάδας και γλυκών.

Ακολουθώντας ένα κατάλληλα προσαρμοσμένο πρόγραμμα διατροφής θα αποφύγουμε τις δυσάρεστες επιπτώσεις που μπορεί να έχει η λήψη κορτιζόνης στο βάρος μας

Ακολουθήστε το στο Google News
Δείτε επίσης: