Σύμφωνα με ερευνητές του Northwestern University Feinberg School of Medicine στο Σικάγο, το «κλειδί» για την υγεία του εγκεφάλου και της καρδιάς βρίσκεται στον συγχρονισμό των γευμάτων με τον κιρκάδιο ρυθμό του οργανισμού και την ώρα του ύπνου. Ιδανικά, το βραδινό γεύμα συνιστάται να καταναλώνεται μεταξύ 5 και 7 το απόγευμα, ή τουλάχιστον τρεις ώρες πριν από τον ύπνο.

Βραδινό: Γιατί έχει σημασία η ώρα

Η κατανάλωση του δείπνου αρκετή ώρα πριν τον ύπνο, δίνει στον οργανισμό χρόνο να ολοκληρώσει την πέψη, κάτι που φαίνεται να βελτιώνει σημαντικά την ποιότητα της ξεκούρασης του οργανισμού. Αντίθετα, το φαγητό λίγο πριν την κατάκλιση μπορεί να αυξήσει συμπτώματα όπως καούρα και παλινδρόμηση, να κρατήσει το πεπτικό σύστημα ενεργό και να διαταράξει τον ύπνο. Επιπλέον, μπορεί να επηρεάσει τον κιρκάδιο ρυθμό, δυσκολεύοντας τόσο το να αποκοιμηθούμε όσο και το να κοιμηθούμε χωρίς ενδιάμεσες αφυπνίσεις.

Ο καλύτερος ύπνος που προκύπτει όταν τρώμε το βραδινό πιο νωρίς έχει, ως γνωστόν, και βαθύτερα οφέλη. Συμβάλλει στην απομάκρυνση μεταβολικών αποβλήτων από τον εγκέφαλο, συμπεριλαμβανομένων πρωτεϊνών που σχετίζονται με το Αλτσχάιμερ και τη νόσο του Πάρκινσον, ενώ βοηθά και στον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου στο αίμα, προστατεύοντας τα εγκεφαλικά αγγεία.

Τι έδειξε η έρευνα για το βραδινό

Σε μελέτη διάρκειας περίπου οκτώ εβδομάδων, οι συμμετέχοντες που σταμάτησαν να τρώνε τουλάχιστον τρεις ώρες πριν τον ύπνο παρουσίασαν σημαντικές βελτιώσεις στην καρδιαγγειακή και μεταβολική τους υγεία.

Η «ομάδα νηστείας» εμφάνισε χαμηλότερους νυχτερινούς καρδιακούς παλμούς, καλύτερη φυσιολογική «βύθιση» του καρδιακού ρυθμού κατά τον ύπνο, καθώς και βελτιωμένη μείωση της αρτηριακής πίεσης τη νύχτα. Παράλληλα, παρουσίασε καλύτερο έλεγχο του σακχάρου, πιο αποτελεσματική απόκριση ινσουλίνης και σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης.

Οι συμμετέχοντες ακολούθησαν ένα παράθυρο νηστείας 13 έως 16 ωρών, χωρίς να αλλάξουν το τι έτρωγαν, γεγονός που ενισχύει την άποψη ότι η χρονική στιγμή των γευμάτων παίζει καθοριστικό ρόλο.

Το σώμα «δουλεύει» καλύτερα νωρίτερα μέσα στη μέρα

Το βιολογικό μας ρολόι επεξεργάζεται την τροφή πιο αποτελεσματικά το πρωί και το μεσημέρι, όταν η ευαισθησία στην ινσουλίνη είναι υψηλότερη.

Τη νύχτα, η μελατονίνη προετοιμάζει τον οργανισμό για ύπνο αλλά ταυτόχρονα μειώνει την έκκριση ινσουλίνης. Αυτό σημαίνει ότι το βραδινό γεύμα αργά τη νύχτα δυσκολεύει τη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα.

Η χρόνια κακή ρύθμιση της γλυκόζης μπορεί να βλάψει τα μικρά αιμοφόρα αγγεία του εγκεφάλου, επηρεάζοντας μνήμη και μάθηση και αυξάνοντας τον κίνδυνο εγκεφαλικών επεισοδίων και νευροεκφυλιστικών νοσημάτων, όπως η άνοια.

Παχυσαρκία & γνωστική υγεία

Η σχέση βάρους και εγκεφάλου είναι επίσης κρίσιμη. Η παχυσαρκία έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο άνοιας, ενώ μελέτη του 2020 έδειξε ότι άτομα με υψηλότερο Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) ή αυξημένο κοιλιακό λίπος είχαν περίπου 30% μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης άνοιας σε βάθος 15 ετών.

Παράλληλα, διατροφικά πρότυπα όπως η Μεσογειακή δίαιτα, η διατροφή DASH και η MIND —πλούσια σε μη επεξεργασμένες τροφές και καλά λιπαρά— έχουν συνδεθεί με πιο αργή γνωστική έκπτωση με τα χρόνια, ειδικά όταν αποφεύγεται το φαγητό αργά τη νύχτα.

Μια ακόμη μελέτη του 2021 έδειξε ότι όσοι ακολουθούσαν χρονικά περιορισμένη διατροφή (π.χ. μέσα σε ένα παράθυρο 10 ωρών) εμφάνιζαν λιγότερα σημάδια γνωστικής έκπτωσης.

Είναι απλό…

Συνολικά, τα επιστημονικά δεδομένα συγκλίνουν σε ένα απλό συμπέρασμα: η μετατόπιση του βραδινού γεύματος νωρίτερα μέσα στη μέρα και η αποφυγή φαγητού τουλάχιστον τρεις ώρες πριν τον ύπνο μπορεί να βελτιώσει τον ύπνο, να ρυθμίσει καλύτερα το σάκχαρο και να προστατεύσει την καρδιά και τον εγκέφαλο.

Μια μικρή αλλαγή στη ρουτίνα που, όπως φαίνεται, μπορεί να έχει μεγάλο αντίκτυπο στην υγεία μας μακροπρόθεσμα.