Από τη Ναταλία Κουτρούλη, MSc, Ψυχολόγο υγείας, με εκπαίδευση στη γνωσιακή ψυχοθεραπεία και τη συμβουλευτική, Διδάσκουσα στην Ακαδημία Ψυχοθεραπείας και Συμβουλευτικής


Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία δέκα χρόνια τουλάχιστον, περί ψυχολογίας, ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής. Η τηλεόραση, τα περιοδικά ευρείας κυκλοφορίας, ακόμα και οι ταινίες εισήγαγαν στην καθημερινότητά μας μια πολύτιμη μόδα: την ενασχόληση με τα προβλήματα που αφορούν την ψυχή μας, τα συναισθήματά μας και τη συμπεριφορά μας. Γνωρίσαμε λοιπόν την κατάθλιψη, την κρίση πανικού, την υπερκινητικότητα. Απομυθοποιήσαμε τις ψυχικές διαταραχές και αποκαταστήσαμε το στερεότυπο ότι μόνο τα άτομα με σοβαρή ψυχοπαθολογία – τρέλα θα το αποκαλούσαμε κάποτε – απευθύνονται σε ειδικούς ψυχικής υγείας. Γιατί στην πραγματικότητα, όλοι μας μπορούμε να επωφεληθούμε από μια συμβουλευτική συνάντηση ή μια μακροχρόνια ψυχοθεραπεία. Ζευγάρια που βρίσκονται σε αδιέξοδο, γονείς που ανησυχούν για τη συμπεριφορά των παιδιών τους, ανήλικοι και ενήλικες με ψυχικές παθήσεις, άτομα που αποζητούν την αυτογνωσία, ασθενείς με χρόνιες παθήσεις, άτομα εξαρτημένα από ουσίες και πόσοι ακόμα μπορούν να ανακαλύψουν χαμένα ψυχικά αποθέματα με την υποστήριξη ενός εξειδικευμένου επαγγελματία. Βέβαια, η δυσκολία βρίσκεται συνήθως στην επιλογή του κατάλληλου ειδικού, γι’ αυτό σας προτείνουμε να αναλογιστείτε τις παρακάτω παραμέτρους για να αποφασίσετε που θα απευθυνθείτε:


1. Αν με απασχολεί πώς θα διαχειριστώ τη συμπεριφορά του παιδιού μου είναι καλύτερο να επιλέξω έναν σύμβουλο γονέων.


2. Αν θέλω να γίνει αξιολόγηση και αντιμετώπιση της συμπεριφοράς του παιδιού μου θα απευθυνθώ σε παιδοψυχολόγο/ παιδιοψυχίατρο και για θεραπεία στα μικρά παιδιά η καλύτερη επιλογή είναι η παιγνιοθεραπεία.


3. Για θέματα της καθημερινότητας, για παράδειγμα αντιμετώπιση ενός διαζυγίου, η συμβουλευτική προσέγγιση αποτελεί μια καλή λύση.


4. Για θέματα αυτογνωσίας, προβλήματα στις σχέσεις, καθώς και για έντονα συναισθήματα που με διακατέχουν, όπως θλίψη, άγχος, θυμός, μια ψυχοθεραπευτική διαδικασία θεωρείται κατάλληλη. Υπάρχουν πολλά είδη ψυχοθεραπείας, όπως ψυχαναλυτική, συστημική, γνωσιακή- συμπεριφορική, προσωποκεντρική, Gestalt. Όποια προσέγγιση και να επιλέξει κανείς θεωρείται μια επένδυση για το μέλλον, καθώς μέσα από την ψυχοθεραπεία, μπορούμε να επαναδομήσουμε το παρελθόν μας, να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα του παρόντος και να προετοιμαστούμε για μελλοντικές δυσκολίες


5. Τέλος, αν η συμπεριφορά και τα συναισθήματά μου προκαλούν χρόνιες και σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινότητά μου, με αναγκάζουν να αποφεύγω καταστάσεις, μου δημιουργούν ακραίες αντιδράσεις είναι καλύτερο να απευθυνθώ σε ψυχίατρο για να γίνει διάγνωση και πιθανόν να χρειαστεί φαρμακευτική αγωγή


Συνοψίζοντας, στη σύγχρονη εποχή έχουμε την πρόσβαση στην πληροφόρηση και μπορούμε να ανακαλύψουμε αποτελεσματικές μεθόδους για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες μας. Σίγουρα, η συζήτηση με τους φίλους και τους δικούς μας ανθρώπους μπορεί να μας προσφέρει ανακούφιση, αλλά η κατάλληλη στήριξη από ειδικούς μπορεί να μας ανοίξει το δρόμο προς την αυτοπραγμάτωση και την δημιουργία ενός πιο υγιούς και δυνατού εαυτού. Αν λοιπόν σας απασχολεί κάτι, μην διστάσετε: Αναλύστε το!