Μια νέα ανάλυση 121 μελετών διατροφής, η οποία εξέτασε τις δίαιτες πάνω από 21.000 ανθρώπων, βρήκε στοιχεία που υποστηρίζουν κάτι που πολλοί ειδικοί λένε εδώ και χρόνια: ότι οι αυστηρές δίαιτες δε λειτουργούν μακροπρόθεσμα.

Στην έρευνα που δημοσιεύθηκε στο British Medical Journal, οι συγγραφείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πολλές από τις 14 διαφορετικές δίαιτες που εξέτασαν είχαν ως αποτέλεσμα βελτιωμένη αρτηριακή πίεση και μέση απώλεια βάρους 10 κιλών σε έξι μήνες.

Ωστόσο, έναν χρόνο μετά από την έναρξη της δίαιτας, οι περισσότεροι δεν κατάφεραν να διατηρήσουν την απώλεια βάρους και ο μειωμένος κίνδυνος καρδιακών παθήσεων επέστρεψε στο σημείο που ήταν. Διαφορετική εικόνα όμως παρουσίασαν εκείνοι που ακολουθούσαν μεσογειακή διατροφή, αφού είχαν διατηρήσει την απώλεια βάρους και κατ΄ επέκταση τα οφέλη στην υγεία τους.

«Το μήνυμα είναι αρκετά σαφές», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Gordοn Guyatt, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο McMaster. «Δεν έχει σημασία τι διατροφή επιλέγετε, η απώλεια βάρους που θα έχετε θα είναι παρόμοια. Οι στερητικές δίαιτες, για τους περισσότερους ανθρώπους, δε λειτουργούν.»

Περίπου το 69% των 21.942 συμμετεχόντων ήταν γυναίκες, με μέση ηλικία τα 49 έτη, και ακολούθησε δίαιτες που κράτησαν περίπου έξι μήνες. Πολλές από τις δίαιτες ήταν διάσημων αμερικανικών εταιρειών, ενώ άλλες βασίζονταν σε τάσεις, όπως οι δίαιτες με χαμηλά λιπαρά.

«Η μείωση της αρτηριακής πίεσης ή της κακής χοληστερόλης, για μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο μόνο, π.χ. για έξι μήνες, δεν πρόκειται να κάνει καμία διαφορά μακροπρόθεσμά «, δήλωσε ο Guyatt. «Πρέπει κανείς να μειώσει την αρτηριακή πίεση και τα λιπίδια για χρόνια προκειμένου να μειώσει τον κίνδυνο νοσημάτων, όπως εγκεφαλικών επεισοδίων και καρδιακών προσβολών».

Αυτή η μελέτη επιβεβαιώνει το γεγονός ότι οι στερητικές δίαιτες δε λειτουργούν μακροπρόθεσμα

 

«Η μελέτη επιβεβαιώνει αυτό που ήδη γνωρίζαμε», δήλωσε η Caroline Apovian, διευθύντρια του Κέντρου Διατροφής και Διαχείρισης Βάρους στο Ιατρικό Κέντρο της Βοστώνης. «Απλώς προσθέτει στοιχεία. Μας δίνει τη διαβεβαίωση με σχεδόν 22.000 ασθενείς ότι, ναι, αυτό που νομίζαμε είναι πραγματικότητα.»

Η Apovian τόνισε ότι η μελέτη δεν έδωσε έμφαση στις διαφορές μεταξύ των διαφορετικών μοντέλων δίαιτας και ότι, δεδομένου ότι η μελέτη ήταν μια ανάλυση άλλων μελετών, οι συγγραφείς δεν είχαν κανέναν τρόπο να εξετάσουν εάν οι συμμετέχοντες έτρωγαν πράγματι αυτά που είπαν ότι έφαγαν.

Πρόσθεσε επίσης ότι η μεσογειακή διατροφή επικράτησε με μέτρια νίκη στη μελέτη, καθώς οι συμμετέχοντες που έκαναν τη δίαιτα με ωμέγα-3 λιπαρά οξέα φαινόταν να διατηρούν χαμηλότερο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων μέσα στο επόμενο 12μηνο, σε αντίθεση με όλες τις άλλες δίαιτες.

Ο Guyatt δήλωσε ότι δεν μπορεί να προσφέρει συμβουλές σε άτομα που ενδιαφέρονται να διατηρήσουν σταθερό το βάρος τους.

«Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι έχουμε γενετική προδιάθεση για ένα συγκεκριμένο βάρος, τουλάχιστον σε περιβάλλοντα όπου μπορούμε να φάμε όσο θέλουμε», είπε. «Δεν υπάρχει τίποτα που μπορούμε να προτείνουμε με σιγουριά στους ανθρώπους όταν πρόκειται για δίαιτες. Οι άνθρωποι πρέπει να προετοιμαστούν ψυχολογικά και να καταλάβουν ότι θα είναι δύσκολο.»

Σε όσους δυσκολεύονται να μείνουν πιστοί στη δίαιτά τους -με λίγα λόγια στους περισσότερους ανθρώπους, σύμφωνα με την έρευνα- ο Guyatt λέει ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι δεν είναι μόνοι.

«Αν σας βοηθά να νιώθετε λιγότερο απογοητευμένοι όταν δεν μπορείτε να διατηρήσετε το βάρος σας σταθερό, καλό είναι να ξέρετε ότι πολλοί άλλοι άνθρωποι έχουν ακριβώς την ίδια εμπειρία», δήλωσε ο Guyatt. «Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να επιλέγετε υγιεινές τροφές που σας χορταίνουν.»