Τα στομαχικά έλκη είναι επώδυνες πληγές στην επένδυση του στομάχου και επηρεάζουν τόσο το ίδιο το στομάχι όσο και το λεπτό έντερο. Εμφανίζονται όταν η βλέννα που προστατεύει το στομάχι από τα πεπτικά υγρά μειώνεται, επιτρέποντας στα οξέα να καταστρέψουν τους ιστούς στην επένδυση του στομάχου. Είναι ιάσιμα, όμως μπορούν να γίνουν επικίνδυνα αν ο ασθενής δεν δεχτεί την κατάλληλη θεραπεία.

Πώς προκαλούνται;

Τα στομαχικά έλκη οφείλονται σχεδόν πάντα σε μια από αυτές τις δύο αιτίες:

  • Λοίμωξη από το βακτήριο H. pylori
  • Μακροχρόνια χρήση μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων, όπως η ασπιρίνη ή η ιμπουπροφένη.

Σε σπάνιες περιπτώσεις, μπορεί να ευθύνεται το σύνδρομο Zollinger – Ellison, το οποίο αυξάνει την παραγωγή οξέων του ανθρώπινου σώματος.

Συμπτώματα

Το έλκος στομάχου συνδέεται με μια σειρά από συμπτώματα, η ένταση των οποίων εξαρτάται από το μέγεθος του προβλήματος. Το πιο συνηθισμένο σύμπτωμα είναι η αίσθηση καύσου ή πόνου μεταξύ του στήθους και του αφαλού. Συνήθως είναι πιο έντονο όταν το στομάχι είναι άδειο και μπορεί να κρατήσει από μερικά λεπτά μέχρι μερικές ώρες.

Άλλα συχνά συμπτώματα είναι:

  • αμβλύς πόνος στο στομάχι
  • απώλεια βάρους
  • έλλειψη όρεξης εξαιτίας του πόνου
  • ναυτία ή εμετός
  • μετεωρισμός
  • αίσθημα κορεσμού μετά από ελάχιστο φαγητό
  • γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση
  • αίσθημα καύσου στο στήθος
  • πόνος που υποχωρεί όταν τρώμε, πίνουμε ή παίρνουμε αντιόξινα
  • αναιμία, τα συμπτώματα της οποίας συμπεριλαμβάνουν την κούραση, την γρήγορη αναπνοή και τη χλωμή όψη
  • σκούρα κόπρανα
  • εμετός με αίμα ή που μοιάζει με κόκκους καφέ

Αν παρατηρείτε κάποια από αυτά τα συμπτώματα, επικοινωνήστε με τον γιατρό σας. Εκείνος θα σας συστήσει τις κατάλληλες εξετάσεις και θεραπεία, η οποία συνήθως συνίσταται σε φαρμακευτική αγωγή όμως σε σπάνιες περιπτώσεις μπορεί να απαιτήσει χειρουργική επέμβαση.

Αν και πλέον έχει αποδειχθεί ότι η διατροφή δεν προκαλεί στομαχικά έλκη, ορισμένες τροφές μπορούν να βοηθήσουν τον οργανισμό μας να καταπολεμήσει το βακτήριο H. pylori. Τέτοιες είναι το μπρόκολο, το κουνουπίδι, τα ραπανάκια, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όπως το σπανάκι και η λαχανίδα, οι τροφές που είναι πλούσιες σε προβιοτικά, όπως το γιαούρτι και το κεφίρ, τα μήλα, τα μύρτιλλα, τα βατόμουρα, οι φράουλες και το ελαιόλαδο.

Ακολουθήστε το στο Google News