Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Rutgers και το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης δημοσίευσαν μια νέα επιστημονική μελέτη στο περιοδικό Journal of Marketing, κατά την οποία διερεύνησαν τις επιδράσεις του περιεχομένου που δημιουργείται από χρήστες κατά τη διάρκεια εμπειριών.

Απολαύστε την στιγμή… και το κινητό;

«Απολαύστε τη στιγμή. Αφήστε στην άκρη το κινητό σας».. Αυτό είναι το μήνυμα που ακούμε συχνά και λειτουργεί ως «εγγύηση» ότι θα απολαύσουμε πραγματικά περισσότερο τις εμπειρίες μας, αν αφήσουμε το κινητό στην τσάντα μας.

Ωστόσο, αυτή η συμβουλή φαίνεται πώς δεν πείθει τους περισσότερους, αφού τα μεγάλα γεγονότα συμπίπτουν συνήθως με τεράστια αύξηση στις δημοσιεύσεις των κοινωνικών μέσων, καθώς τα δεκάδες ή και εκατομμύρια tweets για ένα συμβάν όπως τα βραβεία Oscar, μπορεί να συνυπάρχουν με εξίσου πολλές δημοσιεύσεις στο Instagram ή και το Facebook.

Αυτό από μόνο του θέτει ένα αίνιγμα. Οι άνθρωποι τείνουν ξεκάθαρα να δημιουργούν μεγάλες ποσότητες περιεχομένου – σχολιάζοντας τι κάνουν, ακούν και βλέπουν – καθώς οι εμπειρίες που βιώνουν βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη.

Χρήσιμη ή επιβλαβής συνήθεια;

Η ερευνητική ομάδα εξέτασε συστηματικά την επίδραση της δημιουργίας περιεχομένου στο αίσθημα εμβάθυνσης των ατόμων στην εμπειρία που βρίσκεται σε εξέλιξη και ανακάλυψε ότι αυτή η κοινή συμπεριφορά μπορεί στην πραγματικότητα να βελτιώσει τις εμπειρίες τους.

Σε μια σειρά εννέα μελετών, τα ευρήματα δείχνουν ότι όταν οι άνθρωποι δημιουργούν περιεχόμενο σχετικά με τις εμπειρίες τους, τελικά απολαμβάνουν την εμπειρία πολύ περισσότερο, επειδή η δημιουργία περιεχομένου αυξάνει την δέσμευση, κάνοντας τον χρόνο να κυλά πιο γρήγορα.

H Gabriela Tonietto εξηγεί ότι «σε αντίθεση με τις δημοφιλείς συμβουλές αυτή η έρευνα αποκαλύπτει ένα σημαντικό όφελος του ρόλου της τεχνολογίας στην καθημερινή μας ζωή. Δημιουργώντας περιεχόμενο σχετικό με τις τρέχουσες εμπειρίες, οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με τρόπο που συμπληρώνει, αντί να παρεμβαίνει στις εμπειρίες τους».

Εντονότερη η εμπειρία με το κινητό;

Οι ερευνητές προσπάθησαν να διαπιστώσουν τα πιθανά οφέλη από τη δημιουργία περιεχομένου σε μια ποικιλία εμπειριών, όπως η performance στο ημίχρονο του Super Bowl, οι διακοπές των γιορτών, μια χορευτική παράσταση, εικονικά σαφάρι ακόμα και ταινίες τρόμου.

Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των εμπειριών, οι οποίες διέφεραν στα επίπεδα ευχαρίστησης και διάρκειας,  οι ερευνητές διαπίστωσαν με συνέπεια ότι η δημιουργία περιεχομένου οδήγησε τους ανθρώπους να αισθάνονται εντονότερα τις εμπειρίες που βίωναν την δεδομένη στιγμή. Το πιο εντυπωσιακό από όλα ήταν ότι αυτό συνέβαινε ανεξάρτητα από το εάν ο σχολιασμός ήταν θετικός ή αρνητικός.

Επιπλέον, η δημιουργία περιεχομένου αύξησε το αίσθημα της απόλαυσης. Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, επειδή κοιτά κανείς το κινητό του δεν σημαίνει ότι απαραιτήτως αποσπάται από αυτό ή ότι δεν μπορεί να εμβαθύνει στην εμπειρία του εξαιτίας αυτού.

Πότε η συνήθεια σταματά να είναι εποικοδομητική;

Η Alixandra Barasch αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «βρήκαμε ότι όταν οι άνθρωποι επιλέγουν να δημιουργήσουν περιεχόμενο, τείνουν να το κάνουν με εποικοδομητικό τρόπο. Κατά μέσο όρο, οι άνθρωποι δημιουργούν περιεχόμενο που σχετίζεται άμεσα με την τρέχουσα εμπειρία τους, με θετικά αποτελέσματα στις αξιολογήσεις της εμπειρίας.

Ωστόσο, όταν οι άνθρωποι χρησιμοποιούν την τεχνολογία τους για να δημιουργήσουν άσχετο περιεχόμενο, αυτή η συμπεριφορά δεν είναι πλέον ευεργετική. Δηλαδή, μόνο όταν οι άνθρωποι επικοινωνούν για την ίδια την εμπειρία που ξεδιπλώνεται, η δημιουργία περιεχομένου αυξάνει την σύνδεση και την απόλαυση» καταλήγει.

Ακολουθήστε το στο Google News