Το καλοκαίρι είναι προ των πυλών και ελπιδοφόρα υποσχόμενο και εμείς ταλαιπωρημένοι και καταβεβλημένοι από έναν χειμώνα σε lockdown με λιγότερες ή και δυστυχώς περισσότερες «απώλειες», καλούμαστε δειλά-δειλά να «ξαναβγούμε» και να «ξαναμπούμε» σε κανονικές λειτουργίες.

Στόχος μας είναι να αποτιμήσουμε, να εκτιμήσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε τον εαυτό μας και τις δυνάμεις μας στη «νέα εποχή » που ξεκινά. Τι χρειάζομαι για να αντεπεξέλθω; Τι δεξιότητες έχω; Και τι χρειάζεται να αναπτύξω;

Το καλοκαίρι κάνουμε «restart»

Κάνω ένα «συμβούλιο» με τον εαυτό μου και εντοπίζω όλες τις δυσλειτουργικές μου συμπεριφορές και συνήθειες. Αν θέλω, μπορώ και να τις καταγράψω. Κάνω brainstorming και βρίσκω νέες ιδέες στο πώς και με τι θα μπορούσα να τις αντικαταστήσω ή έστω να τις περιορίσω. Π.χ. κοιμάμαι πολύ αργά και ξυπνάω πολύ αργά, θα ήθελα να κοιμάμαι νωρίτερα και να ξυπνάω πιο νωρίς το πρωί.

Κατασκευάζω ένα βιώσιμο (και όχι ακραίο) πλάνο και μέρα με τη μέρα διαμορφώνω την καινούργια μου συνήθεια/συμπεριφορά. Το ίδιο ισχύει π.χ. με το φαγητό, με τις ασχολίες μου, τα χόμπι στον ελεύθερο χρόνο μου κ.τ.λ.

Το σημαντικότερο όμως είναι να αναδιαμορφώσω τις σκέψεις μου έτσι ώστε να είναι συμμαχικές δυνάμεις στην επανεκκίνησή μου.

Εγκαταλείπω λοιπόν αρνητικές σκέψεις που με καθηλώνουν σε επαναλαμβανόμενα μοτίβα αυτολύπησης, φόβου, ανασφάλειας.

Ξεκινήστε τώρα

* Αναγνωρίζω τις δυσκολίες αλλά δεν αγνοώ και οτιδήποτε θετικό (όσο μικρό ή μεγάλο κι αν είναι) συμβαίνει παράλληλα. Σχετικό και άσχετο… με τον εαυτό μου και με το περιβάλλον μου, εσωτερικά και εξωτερικά.

* Αναπτύσσω και διατηρώ την αισιοδοξία μου.

* Πιστεύω στον εαυτό μου και στις δυνάμεις μου. Μπορώ να αντεπεξέλθω, να ξεπεράσω τις αντιξοότητες και να θριαμβεύσω. Να αναπτυχθώ και να αυτοεξελιχθώ σε έναν καλύτερο και ευτυχέστερο άνθρωπο. Φαντάζομαι τον εαυτό μου στη θέση που επιθυμώ να βρεθώ και έτσι «δουλεύω» και κινητοποιούμαι προς αυτή την κατεύθυνση.

* Διατηρώ μια επαρκώς καλή και θετική διάθεση με όποιον τρόπο μπορώ.

* Υπάρχουν πολλοί λόγοι να αισθάνομαι καλά, τους εντοπίζω και τους εξελίσσω – εδραιώνω – επαναλαμβάνω.

* Οσο πιο καλά και ευχάριστα αισθάνομαι τόσο πιο καλά πράγματα θα κάνω και καλύτερα αποτελέσματα θα έχω στις προσπάθειές μου.

* Αποφεύγω τις τοξικές σχέσεις και συναναστροφές. Δεν καταναλώνω την ενέργειά μου σε σχέσεις-καταστάσεις που είναι ψυχοφθόρες και αδιέξοδες. Διατηρώ αυτή την ενέργεια για καλύτερο σκοπό.

Επιδιώκω να είμαι σε σχέσεις και καταστάσεις με ανθρώπους που αισθάνομαι θετικά, που μπορώ να είμαι ο εαυτός μου και να εξελίσσομαι προς μια ουσιαστική πορεία εκπλήρωσης του δυναμικού μου.

* Δεν ενδίδω σε ψυχικές πιέσεις (π.χ. πώς θα πρέπει να είμαι, τι να κάνω, τι να επιλέξω κ.τ.λ.), ακούω την εσωτερική μου ανάγκη και επιθυμία, την ακολουθώ και την ικανοποιώ.

* Η αυτοφροντίδα είναι η προτεραιότητά μου:

– Κοιμάμαι και ξεκουράζομαι επαρκώς.

– Τρέφομαι υγιεινά.

– Εξασκώ κάποια σωματική δραστηριότητα που μου αρέσει, με ευχαριστεί και με αναζωογονεί.

– Καθαρίζω τον χώρο μου από περιττά και άχρηστα αντικείμενα (μπορώ να χαρίσω ό,τι δεν χρειάζομαι σε κάποιον που ίσως το έχει ανάγκη). Απομακρύνω ό,τι με κάνει να δυσφορώ ή μου θυμίζει κάτι αρνητικό.

Δοκιμάζω νέες διακοσμητικές ιδέες. Αλλάζω π.χ. χρώματα. Καθαρίζω και δημιουργώ «χώρο» για να υποδεχθώ και να αγκαλιάσω τον καινούργιο μου εαυτό και τα νέα μου θετικά συναισθήματα.

⦁ Μπορώ να επιλέξω να ασχοληθώ με εθελοντική εργασία και προσφορά. Το να δίνουμε είτε κάποιο υλικό αγαθό είτε να προσφέρουμε τον χρόνο σε κάποιον σκοπό που είναι για εμάς σημαντικός είναι πολύ ανακουφιστικό και μας κάνει να νιώθουμε θετικά για τον εαυτό μας.

⦁ Η επαφή με τη φύση και τα ζώα είναι επίσης μια εξαιρετική επιλογή στην καλοκαιρινή επανεκκίνησή μας.

⦁ Βρίσκω λίγο χρόνο κάθε μέρα και προσπαθώ να μη σκέφτομαι όλα όσα με απασχολούν. Π.χ. 10-15 λεπτά την ημέρα όπου απλά δεν σκέφτομαι απολύτως τίποτα. Είναι ο χρόνος που χρειάζομαι με τον εαυτό μου σε πλήρη αποσύνδεση και ηρεμία.

⦁ Αντίστοιχα, αν με απασχολεί μια αρνητική σκέψη, ιδέα, γεγονός κ.τ.λ. που απλά με «βασανίζει» ατελέσφορα και έχω καταλήξει ότι δεν υπάρχει λύση, αλλά ταυτόχρονα δυσκολεύομαι ή δεν μπορώ να απαλλαγώ τουλάχιστον προς το παρόν, επιλέγω και αποφασίζω να το οριοθετήσω δίνοντάς του αντίστοιχα συγκεκριμένη χρονική στιγμή που θα το σκεφτώ και θα με απασχολήσει.

Π.χ. θα σκεφτώ την αρνητική μου σκέψη/ιδέα στις 5.15-5.30 και μετά τέλος. Αυτό μου δίνει τη δυνατότητα να μάθω ότι μπορώ να την ελέγχω (και όχι το ανάποδο).

Η υπέρτατη αξία της εξερεύνησης

Τι είναι αυτό που θα ήθελα να δοκιμάσω; Μπορεί να είναι κάτι πολύ απλό ή κάτι πιο σύνθετο, π.χ. ένα φαγητό, μια εναλλακτική άσκηση, να επισκεφθώ ένα μέρος, να μάθω κάτι καινούργιο. Να συναντήσω νέους ανθρώπους.

Πάνω και πέρα από όλα να «εξερευνήσω», να ανακαλύψω και να αποκαλύψω τον εαυτό μου. Να πειραματιστώ με νέες ιδέες και απόψεις. Να δω την αλήθεια του εαυτού μου και να την τιμήσω δεόντως.

Να τολμήσω την υπέρβαση του ίδιου μου του εαυτού. Δεν επαναπαύομαι στη «ζώνη ασφαλείας», κάνω το άλμα της πίστης προς τον εαυτό μου και τολμώ την αλλαγή που χρειάζομαι και επιθυμώ.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κυρία Βάσω Μακαρώνη, κλινική ψυχολόγο, ψυχοθεραπεύτρια.

Ακολουθήστε το στο Google News
Δείτε επίσης: