Ας είμαστε ειλικρινείς. Όλοι το έχουμε πει. Κάπου εκεί, λίγο μετά το «από Δευτέρα ξεκινάω δίαιτα» έρχεται και το «θα ξεκινήσω γυμναστήριο»! Ας είμαστε, όμως, ρεαλιστές: Δεν πρόκειται!

Ωστόσο, αυτή τη φορά ήμαστε αποφασισμένοι. Το 2022 είναι η χρονιά που θα ξεκινήσουμε γυμναστήριο. Μάλιστα για να είμαστε σίγουροι ότι δεν θα αθετήσουμε για πολλοστή φορά αυτή την υπόσχεση στον εαυτό μας κάναμε… την κίνηση ματ: Γραφτήκαμε στο γυμναστήριο και πληρώσαμε ολόκληρο τον χρόνο.

Τι στο καλό; Θα λυπηθούμε τα χρήματα που πετάξαμε και -έστω αναγκαστικά- θα πάμε!

Σας έχουμε νέα! Ούτε τώρα θα πάτε. Μπορείτε να «κλάψετε» τα χρήματα που μόλις πετάξατε… στον καιάδα!

Μην στεναχωριέστε όμως! Υπάρχουν και καλά νέα: Δεν είστε μόνοι!

Μάλιστα, τα καλά νέα δεν σταματούν εδώ: Όχι μόνο υπάρχει επιστημονική εξήγηση γι’ αυτό που σας συμβαίνει, αλλά υπάρχουν και τρόποι αντιμετώπιση

Γιατί γραφόμαστε στο γυμναστήριο και δεν πηγαίνουμε ποτέ;

Μιλώντας στη Deutsche Welle ο Γιόζεφ Κάι από το πρότζεκτ Behavior Change for Good, του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, υποστηρίζει πως «ακόμη κι αν η απόκτηση κάρτας μέλους σε κάποιο γυμναστήριο θα μπορούσε να ενισχύσει το κίνητρο, συχνά παρατηρείται το φαινόμενο και να πληρώνεις τη συνδρομή και να μην πηγαίνεις να γυμναστείς. Αυτό συμβαίνει επειδή πολλές φορές είναι δύσκολο να επιτυγχάνουμε τους στόχους μας που σχετίζονται με υγιείς δραστηριότητες, όπως να πηγαίνουμε σε στούντιο γυμναστικής».

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια με μια μελέτη μεγάλης κλίμακας προσπάθησαν να βρουν ποιο είναι το εμπόδιο που μας κάνει να μην συνεχίζουμε τη γυμναστική ακόμα και αν έχουμε γραφτεί σε κάποιο γυμναστήριο.

Δοκίμασαν μέτρα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν, ώστε να γεφυρωθεί το χάσμα. Μικρά κίνητρα, που τη στιγμή που υποχωρεί η διάθεση για γυμναστική μπορούν να βοηθήσουν, όταν έρθει για παράδειγμα η ώρα να δώσουμε απάντηση στο ερώτημα, να πάω στο γυμναστήριο ή καλύτερα όχι;

Τα αποτελέσματα της μελέτης με περισσότερα από 60.000 μέλη αλυσίδας γυμναστηρίων στις ΗΠΑ δημοσιεύτηκαν πρόσφατα στο περιοδικό Nature.

Συνολικά 30 επιστήμονες από 15 διαφορετικά πανεπιστήμια στις ΗΠΑ εργάστηκαν σε μικρές ανεξάρτητες ομάδες για την ανάπτυξη 53 διαφορετικών μέτρων που θα μπορούσαν να ενισχύσουν το κίνητρο των πελατών των γυμναστηρίων. Η αποτελεσματικότητά τους δοκιμάστηκε με ρυθμό 4 εβδομάδων και οι μετρήσεις έγιναν 4 εβδομάδες μετά το τέλος της φάσης παρέμβασης.

Πώς έγινε η έρευνα…

Στην αρχή μπορεί να υπάρχει μεγάλη διάθεση η οποία όμως εξαφανίζεται συχνά γρήγορα, όπως δείχνουν τα στοιχεία. Αυτό ακριβώς το πρόβλημα προσπάθησαν να λύσουν οι ερευνητές.

Ο επικεφαλής της έρευνας, Τζέιμς Μιλκμαν, λέει: «Αν οι άνθρωποι θέλουν να εντείνουν την φυσική δραστηριότητα ή να αλλάξουν την συμπεριφορά τους, υπάρχουν μερικές πολύ χαμηλού κόστους συμβουλές που θα τους βοηθήσουν να επιτύχουν περισσότερα».

Οι ερευνητές έστελναν στα μέλη σύντομα κείμενα με υπενθυμίσεις, εβδομαδιαία mail και επιβραβεύσεις σε ψηφιακή μορφή ή δωρεάν ακουστικά βιβλία. Με τα μικρά αυτά τρικ αύξησαν τις επισκέψεις στο γυμναστήριο από 9% μέχρι 27% κατά την περίοδο των δοκιμών. Η πιο επιτυχημένη μέθοδος ήταν μικρά δώρα σε μετρητά για την επιστροφή στο γυμναστήριο μετά από μια χαμένη επίσκεψη.

Ωστόσο, μόνο το 8% των παρεμβάσεων προκάλεσε αλλαγή στη συμπεριφορά των αθλούμενων, που ήταν μετρήσιμη ακόμα και 4 εβδομάδες μετά την παρέμβαση. Όσο πιο αποτελεσματικές ήταν οι παρεμβάσεις στις φάσεις δοκιμών, τόσο πιο πιθανό ήταν τα αποτελέσματα να είχαν μεγαλύτερη διάρκεια.

Τα κόλπα για να προσελκύσουν και να κινητοποιήσουν τους αθλούμενους να επιστρέφουν στα γυμναστήρια ήταν πολλά:

  • ένα απλό πρόγραμμα που ενθαρρύνει τους συμμετέχοντες να προγραμματίσουν την προπόνησή τους προκαταβολικά
  • μία υπενθύμιση μισή ώρα πριν την προπόνηση
  • «μπόνους» 0,22 δολαρίων για κάθε επίσκεψη κλπ.

Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα, το τελευταίο κόλπο αύξησε την συχνότητα της άσκησης κατά 9%.

Κατά τον Μιλκμαν, το πρόγραμμα θα μπορούσε να είναι ακόμα πιο αποτελεσματικό, αν επιπλέον 0,09 δολάρια προσφέρονταν για την επιστροφή στο γυμναστήριο μετά από κάποια χαμένη προπόνηση.

Ακολουθήστε το στο Google News