Όλοι οι γνωστοί σας φτερνίζονται ή ρουθουνίζουν. Είναι σχεδόν σαν αυτά τα ενοχλητικά μικρόβια του κρυολογήματος και της γρίπης να στροβιλίζονται με την πρώτη έκρηξη του χειμωνιάτικου καιρού.

Οι επιστήμονες πίσω από μια νέα μελέτη μπορεί να έχουν βρει τον πραγματικό λόγο για τον οποίο παθαίνουμε περισσότερες αναπνευστικές ασθένειες τον χειμώνα. Αποδεικνύεται ότι ο ίδιος ο κρύος αέρας βλάπτει την ανοσολογική απόκριση της μύτης.

«Είναι η πρώτη φορά που έχουμε μια βιολογική, μοριακή εξήγηση σχετικά με έναν παράγοντα της έμφυτης ανοσολογικής μας αντίδρασης που φαίνεται να μειώνεται από τις ψυχρότερες θερμοκρασίες», δήλωσε η ρινολόγος δρ Ζάρα Πατέλ, καθηγήτρια ωτορινολαρυγγολογίας στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Στάνφορντ.

Στην ουσία, η μείωση της θερμοκρασίας στο εσωτερικό της μύτης, κατά μόλις 5 βαθμούς Κελσίου, σκοτώνει σχεδόν το 50% των δισεκατομμυρίων κυττάρων που καταπολεμούν τους ιούς και τα βακτήρια στα ρουθούνια.

«Ο κρύος αέρας σχετίζεται με αυξημένη ιογενή λοίμωξη, επειδή ουσιαστικά έχετε χάσει τη μισή σας ανοσία μόνο με αυτή τη μικρή πτώση της θερμοκρασίας», δήλωσε ο ρινολόγος δρ Μπέντζαμιν Μπλιέ, διευθυντής μεταφραστικής έρευνας ωτορινολαρυγγολογίας αναπληρωτής καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ.

Η «σφηκοφωλιά»

Ένας αναπνευστικός ιός ή βακτήριο εισβάλλει στη μύτη, το κύριο σημείο εισόδου στο σώμα. Αμέσως, το μπροστινό μέρος της μύτης ανιχνεύει το μικρόβιο, πολύ πριν το πίσω μέρος της μύτης αντιληφθεί τον εισβολέα.

Σε εκείνο το σημείο, τα κύτταρα που επενδύουν τη μύτη αρχίζουν αμέσως να δημιουργούν δισεκατομμύρια απλά αντίγραφα του εαυτού τους που ονομάζονται εξωκυτταρικά κυστίδια ή EV.

Τα EV λειτουργούν ως δόλωμα, οπότε τώρα όταν εισπνέετε έναν ιό, ο ιός κολλάει σε αυτά αντί να κολλάει στα κύτταρα. Αυτά στη συνέχεια αποβάλλονται από τα κύτταρα στη ρινική βλέννα.

Εκεί σταματούν τα εισβάλλοντα μικρόβια πριν φτάσουν στον προορισμό τους και πολλαπλασιαστούν. Μόλις δημιουργηθούν και διασκορπιστούν στις ρινικές εκκρίσεις, τα δισεκατομμύρια EV’s αρχίζουν στη συνέχεια να σαρώνουν τα επιδρομικά μικρόβια.

«Είναι σαν να κλωτσάς μια σφηκοφωλιά, τι συμβαίνει; Μπορεί να δεις μερικές σφήκες να πετούν τριγύρω, αλλά όταν την κλωτσήσεις, όλες τους πετάνε έξω από τη φωλιά για να επιτεθούν στον εισβολέα», εξηγεί ο Μπλιέ. «Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο το σώμα απομακρύνει τους εισπνεόμενους ιούς, ώστε να μην μπορέσουν να εισέλθουν στο κύτταρο εξ αρχής».

Ανοσοποιητικό ρόλερ-κόστερ

Όταν δέχεται επίθεση, η μύτη αυξάνει την παραγωγή εξωκυττάριων κυστιδίων κατά 160%, σύμφωνα με τη μελέτη. Έτσι, η μύτη έρχεται στη μάχη οπλισμένη με κάποιες επιπλέον υπερδυνάμεις. Τι συμβαίνει όμως με αυτά τα πλεονεκτήματα όταν αρχίσει το κρύο;

Όταν εκτίθεστε σε κρύο αέρα, η θερμοκρασία στη μύτη σας πέφτει και αυτό είναι αρκετό για να εξουδετερώσει ουσιαστικά τα πλεονεκτήματα του ανοσοποιητικού συστήματος που έχει η μύτη. Τι σημαίνει αυτό για την ικανότητά σας να καταπολεμάτε τα κρυολογήματα, τη γρίπη και τον Covid-19; Μειώνει στο μισό την ικανότητα του ανοσοποιητικού σας συστήματος να καταπολεμά τις λοιμώξεις του αναπνευστικού συστήματος.

Μια απρόσμενη ασπίδα

Όπως αποδεικνύεται, η πανδημία μας έδωσε ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε για να καταπολεμήσουμε τον ψυχρό αέρα και να διατηρήσουμε την ανοσία μας σε υψηλά επίπεδα. Το να φοράτε μάσκα μπορεί να σας προστατεύσει από την άμεση εισπνοή των ιών αλλά και από τον κρύο αέρα.

Είναι σαν να φοράτε ένα πουλόβερ στη μύτη. Όσο πιο ζεστό μπορείτε να διατηρήσετε το ενδορινικό περιβάλλον, τόσο καλύτερα θα μπορεί να λειτουργήσει αυτός ο έμφυτος αμυντικός μηχανισμός του ανοσοποιητικού συστήματος.