Με τη μείωση της σπατάλης τροφίμων να είναι ένας από τους βασικούς πυλώνες της προστασίας του περιβάλλοντος, η ανάγκη για καλύτερο προγραμματισμό είναι πιο επιτακτική από ποτέ! Ο σωστός προγραμματισμός βέβαια δεν αφορά αποκλειστικά την πλευρά του καταναλωτή αλλά όλη τη γραμμή της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Καθώς η εύκολη κατανάλωση έχει περάσει πια στο επίπεδο της υπερκατανάλωσης, το μέλλον του περιβάλλοντος δεν φαίνεται ευοίωνο. Τα εκατομμύρια τόνοι σκουπιδιών, με ένα μεγάλο μέρος αυτών να είναι τα τρόφιμα που πετάμε, δίνουν τον ρυθμό της ακραίας κατάστασης. Παρόλ’ αυτά η αγορά τροφίμων που στην πραγματικότητα δεν χρειαζόμαστε και είναι πολύ πιθανόν να λήξουν στο ντουλάπι μας προτού προλάβουμε να τα χρησιμοποιήσουμε φαίνεται πάρα πολύ φυσιολογική. Γεμάτα καλάθια, γεμάτα ντουλάπια και πολλά σκουπίδια στο τέλος του μήνα, αφού το νοικοκυριό δεν πρόλαβε να τα καταναλώσει, είναι κάτι πολύ συνηθισμένο.

Γι’ αυτό και η προτροπή της ΑΒ #PausiGiaKalo, δηλαδή να κάνουμε μια παύση και να αναλογιστούμε εάν πραγματικά χρειαζόμαστε αυτές τις ποσότητες και αν πράγματι θα καταναλώσουμε εγκαίρως το τρόφιμο που πρόκειται να αγοράσουμε, είναι αναγκαία ώστε να προσαρμόσουμε τις καταναλωτικές μας συνήθειες στις τρέχουσες ανάγκες.

Αυτό αποκτά άλλη αξία όταν το μήνυμα έρχεται από ένα super market που στηρίζεται στην κατανάλωση. Μπορούμε να καταλάβουμε πόσο, αλλά πόσο πραγματικά σημαντικό είναι όλοι μαζί να μειώσουμε τη σπατάλη τροφίμων για το δικό μας καλό και φυσικά του περιβάλλοντος. Σε αυτό το σημείο καλό είναι να δούμε κάποιες έρευνες που αποτυπώνουν και με νούμερα το πρόβλημα.

Σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις του WWF Ελλάς, το κόστος της σπατάλης για μια τετραμελή οικογένεια ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ το χρόνο, χωρίς σε αυτό να προσθέσουμε το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων. Όπως άλλωστε αναφέρει και έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, η δαπάνη που επιβαρύνει περισσότερο από όλες το ελληνικό νοικοκυριό αφορά στα είδη διατροφής, που σημαίνει ότι κάθε χαμένη μερίδα φαγητού είναι μία άσκοπη οικονομική επιβάρυνση για την οικογένεια. Δυστυχώς, η χώρα μας έχει την τέταρτη χειρότερη επίδοση ευρωπαϊκά στην σπατάλη τροφίμων βάσει έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με 87 κιλά ανά άτομο! Σε αυτό το αρνητικό ρεκόρ μας περνάνε μόνο η Ιταλία, η Πορτογαλία και το Λουξεμβούργο, ενώ από την άλλη η Ισπανία συγκριτικά με εμάς πετάει σχεδόν το 1/3 φαγητού ανά κάτοικο.

Για να καταλάβουμε λίγο πρακτικά τι σημαίνει αυτό για το περιβάλλον, ένα κιλό βοδινό κρέας στα σκουπίδια, σημαίνει 15.500 λίτρα νερού στα σκουπίδια και παραγωγή 30.4 κιλών διοξειδίου του άνθρακα. Για ένα μόλις κιλό κρέας που δεν καταναλώθηκε, τόσοι πολύτιμοι φυσικοί πόροι πετάχτηκαν χωρίς κανένα απολύτως αντίκρισμα.

Επιπλέον το ποσοστό των Ελλήνων που θα πετάξει ένα τρόφιμο μετά την παρέλευση της «ημερομηνίας ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από» είναι διπλάσιο από τον μέσο όρο στην Ε.Ε.. 

Γι’ αυτό θα πρέπει από σήμερα όλοι να στραφούμε προς άλλες καταναλωτικές συνήθειες, φροντίζοντας τόσο το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα, όσο και την καλύτερη δυνατή οικονομική διαχείριση του νοικοκυριού μας. Επιπλέον, μία αύξηση των δωρεών κοντόληκτων τροφίμων για παράδειγμα στην ελληνική επικράτεια των 1,4 εκατομμυρίων ανθρώπων που είναι αντιμέτωποι με επισιτιστική ανασφάλεια, θα μπορούσε να έχει και κοινωνικά οφέλη για όλους τους συνανθρώπους μας που βρίσκονται σε ανάγκη.

Η λύση σε αυτό το πρόβλημα θα ξεκινήσει από εμάς, τον καθένα ξεχωριστά αλλά και τις εταιρείες του κλάδου τροφίμων. Σε μία τέτοια πιο «πράσινη» συμπεριφορά και προσέγγιση της κατάστασης η ΑΒ Βασιλόπουλος είναι παρούσα και ιδιαιτέρως δραστήρια αφού ήδη από το 2019 έχει δεσμευτεί ότι θα μειώσει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2025!

Η ΑΒ , σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, έχει αλλάξει τις εταιρικές της πρακτικές και έχει ξεκινήσει δράσεις με στόχο τη μείωση της σπατάλης τροφίμων σε όλο το εύρος των εργασιών της. Συγκεκριμένα, συνεχίζει και αυξάνει συνεχώς τις δωρεές κοντόληκτων τροφίμων μέσω του Προγράμματος, Τρόφιμα Αγάπης. Ξεκίνησε την πρώτη Συμμαχία για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων στην Ελλάδα μαζί με την οργάνωση Μπορούμε, ενώ τρέχει δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης με το WWF Ελλάς σε όλη την εφοδιαστική της αλυσίδα.

Εν κατακλείδι, το περιβάλλον και η μείωση της σπατάλης είναι μία υπόθεση όλων μας, γιατί είναι υποχρέωση όλων μας να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενιές και για τον τόσο όμορφο πλανήτη μας. Για αυτό την επόμενη φορά που θα πας για ψώνια κάνε μία παύση και σκέψου. Πόσα τρόφιμα έχω πραγματικά ανάγκη; Πόσα από αυτά θα καταναλώσω το προσεχές διάστημα; Κάνε λοιπόν μια Παύση για το δικό σου Καλό αλλά και για το Καλό Όλων.