Ας ξεκινήσουμε με μια παραδοχή: Η κίνηση που επικρατεί καθημερινά στους δρόμους μπορεί να κάνει τις πρωινές μετακινήσεις, ιδιαίτερα δύσκολες, χρονοβόρες, ακόμα και χαοτικές. Τώρα όμως, νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι η κυκλοφοριακή ρύπανση θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο στην αρτηριακή πίεση και ως εκ τούτου στην καρδιαγγειακή υγεία.

Όπως υποστηρίζουν οι ερευνητές, η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν είναι απλώς κάποια ασαφής απειλή για το περιβάλλον και για την υγεία, αλλά έχει ποσοτικές, μετρήσιμες συνέπειες παρόμοιες με το κάπνισμα ή με την κατανάλωση αλατιού, που μπορεί να οδηγήσουν σε μακροπρόθεσμες, χρόνιες επιπτώσεις για την καρδιά και τους πνεύμονες.

Στην επιστημονική μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Annals of Internal Medicine, οι ερευνητές αναφέρουν ότι η έκθεση σε «ατμοσφαιρική ρύπανση που σχετίζεται με την κυκλοφορία», η οποία περιλαμβάνει αέρια όπως το διοξείδιο του άνθρακα και σωματίδια από φρένα και ελαστικά, μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή σας πίεση, με τις επιπτώσεις να παραμένουν για μια ολόκληρη ημέρα μετά την έκθεση.

Έρευνα για τις ώρες αιχμής

Οι ερευνητές θέλησαν να κατανοήσουν πώς η ρύπανση που σχετίζεται με την κυκλοφορία θα μπορούσε να επηρεάσει την αρτηριακή πίεση των οδηγών κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών τους.

Έτσι διεξήγαγαν ένα πείραμα, κατά το οποίο οι συμμετέχοντες κυκλοφορούσαν στους δρόμους του Σιάτλ τις ώρες αιχμής.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, το όχημά τους ήταν εξοπλισμένο με ένα τυπικό φίλτρο αέρα αυτοκινήτου και ένα φίλτρο σωματιδίων αέρα υψηλής απόδοσης. Σε άλλες, τα φίλτρα είχαν αφαιρεθεί και έτσι ο εξωτερικός αέρας περνούσε απευθείας στην καμπίνα.

Το μικρό δείγμα της μελέτης αποτελούνται από γενικά υγιείς συμμετέχοντες, ηλικίας 22-45 ετών, που δεν είχαν εμφανίσει ψηλή χοληστερόλη, υπέρταση, διαβήτη και καρδιαγγειακή νόσο.

Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε τρεις ξεχωριστές μετακινήσεις ανά εβδομάδα:

  • Οι δύο μετακινήσεις έγιναν με όχημα με φίλτρα αέρα.
  • Η τρίτη μετακίνηση έγινε με όχημα χωρίς φίλτρα αέρα.

Ούτε οι συμμετέχοντες αλλά ούτε και ο οδηγός του οχήματος γνώριζε εάν το όχημα είχε φίλτρα αέρα ή όχι. Κάθε μετακίνηση περιελάμβανε διαδρομή 2 ωρών στις ώρες αιχμής, γενικά μεταξύ 9:30-11:30 π.μ.

Πριν από κάθε μετακίνηση και σε διάφορα σημεία κατά τη διάρκεια του πειράματος, οι ερευνητές έκαναν μετρήσεις της αρτηριακής πίεσης των συμμετεχόντων.

Πώς επηρεάζει η ατμοσφαιρική ρύπανση την πίεση

Οι επιπτώσεις της ρύπανσης κορυφώθηκαν μία ώρα μετά την οδήγηση και κατά μέσο όρο αύξησαν τη διαστολική αρτηριακή πίεση κατά 4,7 mm/Hg και τη συστολική αρτηριακή πίεση κατά 4,5 mm/Hg.

Ενώ μειώθηκαν αργότερα, οι αυξήσεις κράτησαν για μια επιπλέον ημέρα. Μετά από 24 ώρες, η διαστολική αρτηριακή πίεση ήταν ακόμη 3,8 mm/Hg υψηλότερη από την αρχική τιμή, ενώ η συστολική ήταν ακόμα αυξημένη κατά 1,1 mm/Hg.

Τα νέα ευρήματα συνάδουν με εκείνα παλαιότερης μελέτης, με τίτλο «Inhaling Hypertension», όπου οι ερευνητές ανέφεραν ότι η ρύπανση από λεπτά σωματίδια συμβάλλει σε 8,9 εκατομμύρια θανάτους ετησίως παγκοσμίως.