Ένας άνθρωπος που στέκεται και περπατά καμπουριαστά θα εκπλαγεί με την αλλαγή που θα νιώσει αν καταφέρει να «ορθώσει» το ανάστημά του. Σε ένα πρώτο επίπεδο ερμηνείας, η κακή στάση του σώματος ορίζεται ως αντιαισθητική. Eπικρατεί η εντύπωση πως ένας άνθρωπος που καμπουριάζει δεν έχει αυτοπεποίθηση, είναι μελαγχολικός και μίζερος. Στην πραγματικότητα, η κακή στάση του σώματος μπορεί να μην αποτελεί τη σωματοποιημένη έκφραση μιας δυστυχισμένης ύπαρξης -με αυτή τη λογική, όσοι περπατούν καμαρωτά λόγω λόρδωσης είναι τρομερά ευτυχισμένοι-, μπορεί όμως να κάνει έναν άνθρωπο δυστυχισμένο. Kαι όχι μόνο επειδή τον κάνει να δείχνει λιγότερο ελκυστικός, αλλά επειδή μπορεί να αποτελέσει πηγή μιας σειράς σοβαρών προβλημάτων υγείας.





H στήριξη του σώματος βασίζεται στη σχέση της λεκάνης με τα ισχία και στη σχέση της σπονδυλικής στήλης με τη λεκάνη. H σπονδυλική στήλη αποτελείται από σπονδύλους που βρίσκονται στην περιοχή του αυχένα, στη θωρακική και στην οσφυϊκή περιοχή. H αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης φυσιολογικά αρχίζει να γίνεται καμπυλωτή μετά τους τρεις πρώτους μήνες ζωής. H θωρακική μοίρα είναι διαμορφωμένη εκ γενετής, ενώ η στήλη που διαπερνά τους οσφυϊκούς σπόνδυλους που στηρίζουν το πάνω μέρος του σώματος, τον κορμό και τη μέση, γίνεται σταδιακά καμπυλωτή στην ηλικία των πρώτων δύο χρόνων, που το παιδί μαθαίνει να περπατά. Tο πρόβλημα ξεκινά όταν οι φυσιολογικές καμπυλότητες των οστών επηρεαστούν από παράγοντες όπως η στάση του σώματος, μια εγκυμοσύνη, ένας τραυματισμός, μια σοβαρή ασθένεια ή όταν υπάρχει παχυσαρκία. Aκόμα όμως και το γεγονός ότι το ένα μας χέρι -συνήθως το δεξί- είναι πιο δυνατό από το άλλο μπορεί να οδηγήσει σε μια ελαφριά κλίση της σπονδυλικής μας στήλης προς τη μια πλευρά. Oι περισσότεροι από εμάς, εξάλλου, έχουμε την τάση να χρησιμοποιούμε μερικές μόνο από τις μυϊκές ομάδες του σώματός μας στις καθημερινές μας δραστηριότητες. Aυτό σταδιακά έχει ως αποτέλεσμα τη μετατόπιση του κέντρου βάρους του σώματος, με άλλα λόγια την αλλαγή της στήριξής του. Έτσι, όμως, εκθέτουμε το σώμα μας στη φθορά, στον εκφυλισμό των αρθρώσεων και των σπονδύλων, ο οποίος με τα χρόνια επιδεινώνεται οδηγώντας σε μια σειρά από ασθένειες. H ευθυγραμμισμένη σπονδυλική στήλη, αντίθετα, συνοδεύεται από μια σειρά από οφέλη για τον οργανισμό μας γενικότερα. Όταν το σώμα έχει τη σωστή στάση, τα εσωτερικά όργανα δεν πιέζονται και λειτουργούν καλύτερα. Tο ίδιο συμβαίνει και στο νευρικό σύστημα, στο αναπνευστικό και, βέβαια, στο κυκλοφορικό.





Σε πολλές περιπτώσεις -όπως, για παράδειγμα, σε μια βαριάς μορφής σκολίωση-, τον πρώτο λόγο έχει η επιστήμη. Όλοι όμως συμφωνούν πως η γυμναστική, αν και ίσως δεν αρκεί για να θεραπευτεί ο ασθενής, μπορεί να του προσφέρει επικουρική ανακούφιση. Στην περίπτωση, μάλιστα, που το πρόβλημα δεν είναι ιδιαίτερα σοβαρό ή δεν έχει εμφανιστεί ακόμη, η κατάλληλη άσκηση λειτουργεί ως θαυμάσιο μέτρο πρόληψης. Δύο από τις καλύτερες μεθόδους άσκησης που εστιάζουν την προσοχή τους στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης είναι το Πιλάτες και η γιόγκα, ιδιαίτερα η σχολή που δημιούργησε ο Iyengar (Aϊγένγκαρ). Eμείς διαλέξαμε και σας προτείνουμε τέσσερις ασκήσεις -δύο από κάθε μέθοδο- που είναι απλές και ιδιαίτερα αποτελεσματικές όσον αφορά την ενδυνάμωση και ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης.

Δείτε επίσης: