Από τη Βασιλική Γρηγορίου, Msc Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Υπεύθυνη του Nutricenter


Όλες και όλοι έχουμε κάποιες αμαρτωλές συνήθειες όσον αφορά στη διατροφή μας. Δυστυχώς, οι σύγχρονοι, φρενήρεις κατά κανόνα, ρυθμοί ζωής, η καθημερινή κόπωση και το άγχος μας εξωθούν σ’ εκείνες ακριβώς τις τροφές που θα έπρεπε κανονικά να καταναλώνονται με φειδώ και σύνεση. Ποιες είναι αυτές; Διαβάστε παρακάτω και ενημερωθείτε!


1. ΤΗΓΑΝΗΤΕΣ ΠΑΤΑΤΕΣ – ΠΑΤΑΤΑΚΙΑ


Πρόσφατες μελέτες Αμερικανών επιστημόνων έδειξαν κάτι το εξαιρετικά ενδιαφέρον: Η ευρεία κατανάλωση φαγητών όπως είναι οι τηγανητές πατάτες και τα πατατάκια συνοδεύεται από τη διέγερση του κυκλώματος ανταμοιβής (κύκλωμα που σχετίζεται με όλες τις βασικές ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού, φαγητό, νερό, σεξ κλπ. και που μας ωθεί να επαναλαμβάνουμε τις συνήθειες που μας προκαλούν ευχαρίστηση). Το πρόβλημα είναι ότι το εν λόγω κύκλωμα διεγείρεται και από άλλες «ουσίες», εκτός από το φαγητό που μας κρατάει στη ζωή ή το νερό, όπως είναι τα ναρκωτικά αλλά και όλα όσα άλλα μας προκαλούν ευχαρίστηση (και που ενδεχομένως μας κάνουν και κακό) όπως είναι τα λιπαρά φαγητά (π.χ. οι τηγανιτές πατάτες ή τα γλυκά). Αυτό δεν συμβαίνει σε όλους τους ανθρώπους – ακριβώς όπως όλοι οι άνθρωποι δεν εθίζονται και σε ουσίες – και έχει κατά πολύ να κάνει με την προσωπικότητα του ατόμου, το περιβάλλον του καθώς και το πώς έχει μάθει από την παιδική του ηλικία (μνήμη – μάθηση). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όταν τρώμε πατάτες και πατατάκια, εθίζουμε τον οργανισμό μας σε αυτές τις τροφές, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να σταματήσουμε την κατανάλωση. Αν αναλογιστούμε ότι τέτοια προϊόντα έχουν περιεκτικότητα σε αλάτι και λίπη πολύ υψηλότερη του επιτρεπτού, τότε οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία μας ενδέχεται να είναι ιδιαίτερα αρνητικές: Παχυσαρκία, διαβήτης, διάφορες μορφές καρκίνου, υψηλή πίεση κ.ά.


2. ΖΥΜΑΡΙΚΑ


Τα ζυμαρικά προτιμώνται από πολλούς ανθρώπους, επειδή είναι γευστικά και πλήρη θερμίδων. Ωστόσο, έχουμε την τάση να τα μαγειρεύουμε με τον λάθος τρόπο, δηλαδή μόνα τους, χωρίς τη συνοδεία κρέατος, και βουτηγμένα στο βούτυρο και το τυρί. Μέγα σφάλμα, διότι έτσι αυξάνονται τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μας, με αποτέλεσμα να δημιουργείται η επιθυμία για γρήγορη κατανάλωση μεγαλύτερης ποσότητας ζυμαρικών. Επιπροσθέτως, η κακή συνήθεια να προσθέτουμε άφθονο βούτυρο και τυρί μας φορτώνει με περιττές και άχρηστες θερμίδες.


Πώς πρέπει, λοιπόν, να μαγειρεύουμε και να καταναλώνουμε τα ζυμαρικά μας; Κατ’ αρχάς, ο προτεινόμενος τρόπος προετοιμασίας τους είναι al dente (ώστε να μην αυξάνεται πολύ ο γλυκαιμικός τους δείκτης), με προσθήκη λίγου τυριού και ελαιόλαδου (και όχι βουτύρου). Κατόπιν, συνιστάται η κατανάλωσή τους με τη συνοδεία κρέατος (προτιμήστε τα λευκά), ώστε η πρωτεΐνη που αυτό περιέχει να συνδυάζεται με τους υδατάνθρακες του ζυμαρικού.


3. ΣΟΚΟΛΑΤΑ / ΓΛΥΚΑ


Όπως συμβαίνει με τις τηγανητές πατάτες, έτσι και τα γλυκά ωθούν τον οργανισμό να εκδηλώσει συμπτώματα παρόμοια με ενός… ναρκομανή. Η αλήθεια είναι ότι η μετρημένη κατανάλωση σοκολάτας (η μαύρη κυρίως και έως 25 γραμμάρια καθημερινά) κάνει καλό στην υγεία μας (καταπραΰνει, ηρεμεί, προστατεύει την καρδιά κ.ά.). Εν τούτοις, ο σύγχρονος άνθρωπος έχει την τάση να τρώει πολύ περισσότερη από όση του επιτρέπεται. Το αποτέλεσμα είναι παρόμοιο με τις περιπτώσεις που περιγράψαμε παραπάνω: Υπέρμετρη λήψη ζάχαρης, θερμίδων και αλατιού (αν πρόκειται για μπισκότα), με πιθανές μακροπρόθεσμες βλάβες για το σώμα μας (ζάχαρο, διαβήτης, αύξηση πίεσης κ.λπ.).