Η εφίδρωση είναι ο τρόπος που έχει οργανισμός για να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του. Όταν εκτίθεστε σε υψηλές θερμοκρασίες, σε καταστάσεις που προκαλούν θυμό, αμηχανία ή φόβο ή κάνετε κάποια άσκηση, η ροή του αίματος στο δέρμα σας αυξάνεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να απελευθερώνεται ιδρώτας από τους πόρους του, που μόλις αρχίσει να εξατμίζεται δημιουργεί ένα αίσθημα δροσιάς. Όσο για τα συστατικά του, αποτελείται κατά 99% από νερό και το υπόλοιπο 1% είναι -μεταξύ άλλων- χαλκός, άλατα, κάλιο και νάτριο. Ένας υγιής άνθρωπος χάνει σε κανονικές συνθήκες περίπου μισό λίτρο ιδρώτα την ημέρα, ενώ ένας επαγγελματίας αθλητής μπορεί να χάσει πολύ περισσότερο σε μια ζεστή μέρα. Ωστόσο, η ποσότητα και η συχνότητα της εφίδρωσης εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες, όπως η κληρονομικότητα και η υφή του δέρματος. Έτσι, για παράδειγμα, οι άνθρωποι με ξηρό δέρμα έχουν λιγότερο ενεργούς ιδρωτοποιούς αδένες, ενώ οι άνθρωποι με λιπαρό έχουν μεγαλύτερους πόρους και ιδρώνουν ευκολότερα.

Γιατί ιδρώνουμε όταν κάνουμε γυμναστική;

Όταν γυμνάζεστε, ένα μέρος μόνο της ενέργειας που παράγετε μετατρέπεται σε κίνηση. Η υπόλοιπη γίνεται θερμότητα και, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, σκοπός του ιδρώτα είναι να δροσίσει το σώμα και να το προστατέψει από την υπερθέρμανση.

Περισσότερος ιδρώτας ισοδυναμεί με καλύτερη γυμναστική;

Η ποσότητα του ιδρώτα που αποβάλλει κάθε άνθρωπος συνδέεται με την ικανότητα του σώματός του να διατηρεί την κανονική του θερμοκρασία, επομένως δεν αποτελεί κύριο δείκτη της ποσότητας των θερμίδων που καταναλώνει. Επιπλέον, οι μύες δουλεύουν και το σώμα τονώνεται ακόμα και αν δεν ιδρώνετε, πάρτε για παράδειγμα το Pilates.

Οι γυναίκες ή οι άνδρες ιδρώνουν περισσότερο;

Αν και οι γυναίκες έχουν περισσότερους ιδρωτοποιούς αδένες, εντούτοις η λειτουργία των αδένων αυτών είναι εντονότερη στους άνδρες. Επιπλέον, το «ισχυρό» φύλο έχει περισσότερους αδένες στην περιοχή από τον αστράγαλο και κάτω, τις μασχάλες και τη βουβωνική περιοχή, καταναλώνει περισσότερη ενέργεια και έχει γρηγορότερο μεταβολισμό.

Οι γυμνασμένοι ιδρώνουν πιο γρήγορα;

Όσοι ασκούνται συστηματικά ιδρώνουν πιο γρήγορα σε σχέση με όσους δεν ασκούνται, καθώς οι πρώτοι έχουν καλύτερη αερόβια ικανότητα, σωστή καρδιακή λειτουργία και ποιοτικότερη θερμορρυθμιστική ικανότητα. Έτσι, ιδρώνοντας πιο γρήγορα, βοηθούν το σώμα τους να ρυθμίσει τη θερμοκρασία καλύτερα. Επομένως, οι ιδιαίτερες απαιτήσεις του γυμνασμένου ατόμου είναι αυτές που το κάνουν να ιδρώνει πιο γρήγορα.

Τι υγρά χρειαζόμαστε στις προπονήσεις;

Στις περισσότερες περιπτώσεις, που η φυσική δραστηριότητα είναι μέτρια και δεν διαρκεί πάνω από 1 ώρα, το νερό αρκεί για να αντισταθμίσει την απώλεια νατρίου. Ωστόσο, αν η δραστηριότητα που έχετε επιλέξει διαρκεί περισσότερο, καλό είναι να έχετε μαζί σας και έναν χυμό, που βοηθά στο να μην πέσουν απότομα τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Μην ξεχνάτε, τέλος, ότι για να έχει αποτέλεσμα το πρόγραμμά σας, πρέπει ο οργανισμός σας να είναι ενυδατωμένος από την αρχή και να καταναλώνετε υγρά σε όλη τη διάρκεια της άσκησης.

Τι μυρωδιά έχει ο ιδρώτας;

Αν και οι περισσότεροι πιστεύουν ότι ο ιδρώτας μυρίζει, στην πραγματικότητα η διαδικασία της εφίδρωσης είναι μια φυσιολογική λειτουργία του σώματος και ο ίδιος ο ιδρώτας είναι σχεδόν άοσμος. Αυτό που προκαλεί τη δυσάρεστη οσμή είναι τα βακτήρια που αποβάλλονται μέσω του ιδρώτα και παραμένουν στην επιφάνεια του δέρματος. Μάλιστα, η οσμή της εφίδρωσης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η κληρονομικότητα, η λήψη ορισμένων φαρμάκων και διάφοροι ορμονικοί λόγοι. Φυσικά, η αυξημένη εφίδρωση είναι και αυτή παράγοντας ανάπτυξης κακοσμίας.

Ακολουθήστε το στο Google News