Είτε είμαστε αρχάριοι του fitness, είτε έχουμε κατακτήσει μια αξιοζήλευτη φυσική κατάσταση, είναι βέβαιο ότι θα βρούμε κάποιο θαλάσσιο σπορ που να αντιστοιχεί στις επιθυμίες και στις δυνατότητές μας. Με το νερό να μας αναζωογονεί, τον ήλιο να μας χαρίζει απλόχερα βιταμίνη D – και με το αντηλιακό μας πάντα επί ποδός πολέμου –, εφέτος είναι η χρονιά που θα εκμεταλλευτούμε το ελληνικό καλοκαίρι στο έπακρο: καθισμένοι στο καγιάκ ή και όρθιοι πάνω στη σανίδα του SUP.

Καγιάκ

 

Τα μικροσκοπικά βαρκάκια μπορούν να μας πάνε παντού, ενώ παράλληλα μας χαρίζουν το σώμα των ονείρων μας.

Γιατί να το δοκιμάσουμε;

 

Γιατί είναι κατάλληλο για όλους

Το καγιάκ δεν απαιτεί πολλά από τη φυσική μας κατάσταση. Επομένως τίποτα δεν μας σταματά από το να πάρουμε μαζί μας έναν φίλο ή μια φίλη, να πιάσουμε τα κουπιά και να ξεκινήσουμε για μια βόλτα γύρω – ή και πέρα – από την ακτή. Από την ταχύτητά μας αλλά και από το διάστημα που θα περάσουμε πάνω στο καγιάκ θα εξαρτηθεί και ο αριθμός των θερμίδων που θα… εγκαταλείψουμε στην παραλία. Ελάχιστοι άνθρωποι, πάντως, πείθονται να σταματήσουν πριν συμπληρώσουν τουλάχιστον μία ώρα βόλτας.

Γιατί είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό

Ποιες μυϊκές ομάδες γυμνάζει το καγιάκ; Παραδόξως, σχεδόν όλες. Ας ξεκινήσουμε από τα προφανή: τα χέρια, η πλάτη και οι ώμοι μας εμπλέκονται άμεσα στην κωπηλασία, επομένως δεν θα ξαφνιαστείτε μαθαίνοντας ότι δρέπουν και τα ανάλογα οφέλη. Ομως τι συμβαίνει με τα πόδια και τον κορμό; Η προσπάθειά τους δεν είναι εξίσου ορατή, αυτό όμως δεν την καθιστά και ασήμαντη. Η εμπλοκή τους σχετίζεται κυρίως με την προσπάθειά μας να ισορροπήσουμε στο καγιάκ, αλλά και να αλλάξουμε πορεία. Τα πόδια μας πιέζουν το δάπεδο, ενώ οι κοιλιακοί μας παραμένουν σφιγμένοι για να εξασφαλίσουν τη σωστή στάση σώματος για την κωπηλασία. Και φυσικά οι κινήσεις που κάνουμε με το κουπί δεν αφήνουν ανεπηρέαστους τους πλάγιους κοιλιακούς μας!

Γιατί αγαπά την καρδιά μας

Οπως και κάθε άλλη αεροβική άσκηση, το καγιάκ ενισχύει σημαντικά την καρδιαγγειακή μας υγεία. Πιάνοντας συχνά το κουπί, δυναμώνουμε τους μυς της καρδιάς μας. Παράλληλα, το καγιάκ δρα ευεργετικά και για την κυκλοφορία του αίματος και αυξάνει τον αριθμό ερυθρών κυττάρων στο σώμα μας.

Γιατί μας φτιάχνει τη διάθεση

Εκτός της προφανούς επίδρασης του ήλιου και της θάλασσας – ας μην ξεχνάμε ότι η έλλειψη βιταμίνης D ενοχοποιείται για την εμφάνιση συμπτωμάτων κατάθλιψης –, όταν τραβάμε κουπί το μυαλό μας αδειάζει από τις άσχημες σκέψεις, ενώ και η ίδια η κίνηση μπορεί να γίνει χαλαρωτική αν δεν πιέσουμε υπερβολικά τον εαυτό μας. Επιπλέον, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι μια άσκηση που μας καλεί να φέρουμε μαζί μας και παρέα, γεγονός που είναι από μόνο του ικανό να μας φτιάξει τη μέρα.

Τι να προσέξετε

 

Για να είστε σίγουροι ότι θα παραμείνετε ασφαλείς σε όλη τη διάρκεια της βόλτας σας, φροντίστε να:

⦁ Υπολογίσετε τα όριά σας. Θυμηθείτε ότι η διαδρομή είναι διπλάσια από ό,τι δείχνει όταν εγκαταλείπετε τη στεριά, αφού θα πρέπει να έχετε δυνάμεις και για να επιστρέψετε. Σε περίπτωση που είστε αρχάριοι, καλό είναι να μην απομακρυνθείτε από την ακτή. Θα έρθει ο καιρός για τις μεγαλύτερες βόλτες.

⦁ Επιλέξετε τον σωστό τόπο και χρόνο. Τα νερά θα πρέπει να είναι ήρεμα και να είστε ενήμεροι για τυχόν θαλάσσια ρεύματα που μπορεί να σας παρασύρουν. Προτιμήστε περιοχές όπου θα συναντήσετε και άλλους κωπηλάτες που μπορούν να βάλουν ένα χεράκι αν χρειαστεί. Και αν έχετε σκοπό να ξεμακρύνετε, βεβαιωθείτε ότι έχετε ελέγξει το δελτίο καιρού.

⦁ The more the merrier. Ακόμη και αν δεν είναι η πρώτη σας φορά, αποφύγετε τις μοναχικές διαδρομές. Και θυμηθείτε ότι εκτός από εσάς παρέα θέλουν και… τα κουπιά σας. Εχετε μαζί σας τουλάχιστον ένα ανταλλακτικό, αφού δεν είναι καθόλου απίθανο κατά τη βόλτα σας να έχετε απώλειες.

SUP

 

Κοινώς, κωπηλασία στα όρθια. Οσο παράξενο και αν μοιάζει με την πρώτη ματιά, υπάρχουν πολλοί, καλοί λόγοι που οι παραλίες έχουν γεμίσει με σανίδες του SUP.

Γιατί να το δοκιμάσουμε;

 

Γιατί βάζει φωτιά στις θερμίδες

Κατά τη γνώμη μας, δεν πρόκειται για το μεγαλύτερο πλεονέκτημά του, όμως είναι σίγουρα ο κυριότερος λόγος που η δημοτικότητά του αυξάνεται διαρκώς. Ο ακριβής αριθμός, φυσικά, δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί, αφού εξαρτάται από την ένταση της άσκησης, η οποία είναι – κυριολεκτικά – στο χέρι σας. Οπως και το καγιάκ, έτσι και το SUP δεν έχει προαπαιτούμενα, με εξαίρεση τη διάθεσή μας να το γνωρίσουμε καλύτερα, επομένως μπορεί να γίνει από πολύ ήπια έως και εξαιρετικά έντονη άσκηση.

Γιατί μας προσέχει

Η γυμναστική δεν χρειάζεται να γίνεται ταυτόσημη με τους τραυματισμούς. Και στην περίπτωση του SUP απαιτείται… ταλέντο για να καταλήξετε με τραβήγματα και μυϊκούς πόνους. Ουσιαστικά, κατά τη διάρκεια της όρθιας διαδρομής σας απλώς στέκεστε, ισορροπείτε και τραβάτε κουπί. Δεν λέμε ότι είναι εύκολο, αλλά σίγουρα δεν ταλαιπωρεί τους τένοντες και τις αρθρώσεις σας ασκώντας υπερβολική ή ξαφνική πίεση. Η απόδειξη ότι θα είναι πράγματι ευγενικό απέναντί σας; Αρκετοί αθλητές επιλέγουν το SUP ως μέθοδο αποκατάστασης μετά τους τραυματισμούς, αφού επιταχύνει την αποθεραπεία των μυών χωρίς να τους θέτει σε κίνδυνο για περαιτέρω βλάβες.

Γιατί μας βοηθά να βρούμε τις ισορροπίες

Εντάξει, το να σας λέμε ότι το SUP θα βελτιώσει την ισορροπία σας μπορεί να μοιάζει με πλεονασμό, όμως υπάρχει και μια σημαντική δεύτερη ανάγνωση. Εκτός της ικανότητας να στέκεστε όρθιοι πάνω στη σανίδα – πράγμα που παρεμπιπτόντως γυμνάζει εξαιρετικά τόσο τα πόδια όσο και τον κορμό σας –, η συγκέντρωση που απαιτεί θα σας βοηθήσει να κατακτήσετε και την ακόμη πιο πολύτιμη εσωτερική ισορροπία. Οταν είμαστε πάνω στη σανίδα, έχουμε συναίσθηση κάθε μας κίνησης, αφού το οποιοδήποτε λάθος μπορεί να καταλήξει σε… βουτιά. Αυτού του είδους η συγκέντρωση βελτιώνει τη διάθεσή μας αλλά και νοητικές λειτουργίες, όπως η μνήμη, η δημιουργικότητα και η ενσυναίσθηση.

Τι να προσέξετε

 

Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν ανεπιθύμητες βουτιές κατά τη διάρκεια των διαδρομών σας πάνω στο SUP. Μπορείτε να είστε σίγουροι ότι δεν θα σας θέσουν σε κίνδυνο, αν:

⦁ Φανείτε κοινωνικοί. Το καλύτερο σενάριο είναι να έχετε παρέα στη διάρκεια της βόλτας σας, ακόμη και αν οι υπόλοιποι κάνουν ηλιοθεραπεία στην ακτή. Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα, ενημερώστε κάποιον για τα σχέδιά σας – και για το πότε θα πρέπει να ανησυχήσει αν δεν έχει λάβει κάποιο μήνυμα. Το SUP δεν είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, δεν ισχύει όμως και για τα θαλάσσια ρεύματα που ίσως συναντήσετε στον δρόμο σας.

⦁ Δεν πάρετε αέρα. Δεν αναφερόμαστε μόνο στο ενδεχόμενο να υπερεκτιμήσετε τις δυνατότητές σας – αν και σίγουρα πρέπει να το αποφύγετε και αυτό. Οταν απομακρυνόμαστε από την ακτή, είναι πιθανό να συναντήσουμε ισχυρότερους ανέμους. Βεβαιωθείτε ότι έχετε ενημερωθεί για αυτό το ενδεχόμενο πριν ξεκινήσετε και σε κάθε περίπτωση προτιμήστε να παραμείνετε κοντά στην αμμουδιά, ειδικά κατά τις πρώτες σας βόλτες.

⦁ Δέσετε τη σανίδα σας. Εδώ κυριολεκτούμε. Ενα σχοινί μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμο, διευκολύνοντάς σας στο να πιάσετε τη σανίδα όταν πέφτετε από αυτή. Πιστέψτε μας, θα συμβεί, και τότε θα είστε ευγνώμονες για το κολύμπι που μπορέσατε να αποφύγετε. Παρεμπιπτόντως, πριν ξεκινήσετε βεβαιωθείτε ότι η σανίδα σας είναι επαρκώς φουσκωμένη. Η διαδρομή θα γίνει πολύ πιο εύκολη.