Το εργασιακό άγχος και η «υπερφόρτωση» υποχρεώσεων και project αυξάνονται παγκοσμίως και πολύ συχνά θεωρούνται.. υπαίτιοι του γνωστού burn-out, της ψυχικής δηλαδή εξάντλησης που μπορεί να αισθανθεί κανείς όταν καταβάλλει αλλεπάλληλες προσπάθειες δίχως περιόδους ανάπαυλας. Ειδικά τώρα με το δεύτερο lockdown, ύστατη προσπάθεια των ειδικών να «φρενάρουν» το δεύτερο κύμα του κοροναϊού, το εργασιακό άγχος και η εξουθένωση τείνουν να αυξάνονται.. επικίνδυνα, τόσο για την σωματική όσο και για την ψυχική μας υγεία.

Στο μεταξύ, νέα επιστημονική μελέτη υποστηρίζει ότι το εργασιακό άγχος και το burn-out αλληλοενισχύονται.

Το «κρυφό» σύμπτωμα του burn-out

Ωστόσο, σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, η ψυχική εξουθένωση του burn-out έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο στο εργασιακό άγχος, συγκριτικά με το αντίστροφο. «Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο σοβαρή είναι η εξουθένωση ενός ατόμου, τόσο μεγαλύτερο θα είναι και το άγχος που θα αισθάνεται στην δουλειά του» εξηγεί ο καθηγητής Christian Dormann του Πανεπιστημίου Johannes Gutenberg Mainz. Τα συμπτώματα του burn-out περιλαμβάνουν εξάντληση, κυνισμό και μειωμένη απόδοση.

«Το πιο σημαντικό σύμπτωμα του burn-out είναι το αίσθημα της απόλυτης εξάντλησης, στο βαθμό που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από τις φυσιολογικές ανάκαμψης ενός βραδιού, ενός Σαββατοκύριακου ή ακόμη και διακοπών», επισημαίνει ο καθηγητής Christian Dormann.

«Ορισμένοι άνθρωποι, για να προστατευτούν από την περαιτέρω εξάντληση, προσπαθούν να δημιουργήσουν μια ψυχολογική απόσταση από τη δουλειά τους, δηλαδή, αποξενώνονται από αυτήν, καθώς και από τους ανθρώπους που σχετίζονται με αυτήν, και γίνονται πιο κυνικοί», πρόσθεσε η Δρ. Christina Guthier στην μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Psychological Bulletin.

Πώς δεν θα «καούμε» στην καραντίνα

Τα νέα ευρήματα, έρχονται να «ταράξουν» την κοινή πεποίθηση, που θέλει, σύμφωνα με τους ερευνητές, το εργασιακό άγχος να αποτελεί την κινητήρια δύναμη πίσω από το burn-out. «Το burn-out μπορεί να προκληθεί από μια κατάσταση εργασίας, αλλά αυτό δεν συμβαίνει πάντα» επισημαίνει ο καθηγητής Christian Dormann.

«Όταν εξαντλούμαστε ψυχικά, η ικανότητα αντιμετώπισης του στρες συνήθως μειώνεται. Ως αποτέλεσμα, ακόμη και μικρότερες εργασίες μπορούν να θεωρηθούν ως πολύ πιο επίπονες» επισημαίνουν οι ερευνητές.

Η πολυπόθητη ισορροπία ανάμεσα σε υποχρεώσεις και απλές ή μεγαλύτερες καθημερινές απολαύσεις είναι κάτι που πρέπει «δουλεύουμε» διαρκώς. Μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, πρέπει όμως ταυτόχρονα να βλέπουμε την αληθινή πλευρά των πραγμάτων. Ενα μικρό tip για να συνδυάσουμε δουλειά και προσωπική ζωή είναι να αποδεχθούμε ότι η απόλυτη ισορροπία δεν είναι εφικτή.

Μερικές ημέρες θα έχει περισσότερη κίνηση, με αποτέλεσμα να καθυστερήσετε στη δουλειά σας και να γυρίσετε αργότερα σπίτι, άλλες όμως δεν θα είναι το ίδιο. Βαθιές ανάσες και θετική σκέψη, σε κάθε περίπτωση.

Ταυτόχρονα, είναι εξίσου σημαντικό να διαχειρίζεστε τον χρόνο σας σωστά και να μην προσπαθείτε να «χωρέσετε» τα πάντα εντός ενός 24ώρου. Αυτό γιατί μία υπερφορτωμένη ημέρα δεν ισοδυναμεί απαραίτητα με μία παραγωγική.

Ήρθε η ώρα να αφήσουμε πίσω μας τη νοοτροπία «τα κάνω όλα σε 24 ώρες» όταν μπορείτε να τα μοιράσετε ισόποσα, ξεκινώντας από τα θέματα που προέχουν. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνετε την παραγωγικότητά σας, διατηρείτε την ψυχραιμία σας, ενώ σας δίνετε η δυνατότητα να αφιερώσετε κάποιες ώρες και στην προσωπική σας ζωή.

Ακολουθήστε το στο Google News