Η τέχνη μπορεί να έχει θετική επίδραση στη διάθεσή μας. Λειτουργεί όμως και αυτό όταν βλέπουμε πίνακες σε μια οθόνη; Μια διεθνής ερευνητική ομάδα με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου της Βιέννης, του Max Planck Institute for Psycholinguistics στο Nijmegen και του Max Planck Institute for Empirical Aesthetics (MPIEA) αποφάσισε να διερευνήσει αυτό το ερώτημα.

Συνολικά 240 συμμετέχοντες στη μελέτη παρακολούθησαν μια διαδραστική έκθεση τέχνης. Συμπληρώνοντας ένα ερωτηματολόγιο, έδωσαν πληροφορίες για το state of mind τους, πόση ευχαρίστηση ένιωθαν βλέποντας τις εικόνες και πόσο νόημα απέδιδαν στην συνολική εμπειρία.

Ευεξία εντός και εκτός οθόνης

Τα ευρήματα έδειξαν σημαντικές βελτιώσεις στη διάθεση και το άγχος μετά από λίγα μόλις λεπτά παρακολούθησης. «Η διαδικτυακή προβολή τέχνης μπορεί να αποτελέσει μια μέθοδος υποστήριξης για αυξημένο αίσθημα ευεξίας» αναφέρει η πρώτη συγγραφέας της μελέτης, MacKenzie Trupp από το Πανεπιστήμιο της Βιέννης.

Διαβάστε επίσης: Άνοια: Πόσο μειώνεται ο κίνδυνος όταν σερφάρουμε τακτικά στο Διαδίκτυο

Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι ορισμένοι συμμετέχοντες ήταν πιο δεκτικοί στην τέχνη από άλλους και ήταν σε θέση να επωφεληθούν περισσότερο. Αυτό το πλεονέκτημα θα μπορούσε να προβλεφθεί χρησιμοποιώντας μια μέτρηση που ονομάζεται «αισθητική ανταπόκριση».

«Η αισθητική ανταπόκριση περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιδρούν σε διαφορετικά αισθητικά ερεθίσματα, όπως η τέχνη και η φύση. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι άτομα με υψηλά επίπεδα αισθητικής ανταπόκρισης στην τέχνη επωφελούνται περισσότερο από την online προβολή της τέχνης καθώς βιώνουν πιο ευχάριστες και ουσιαστικές εμπειρίες τέχνης» εξηγεί ο Edward A. Vessel, προγραμματιστής του Aesthetic Responsiveness Assessment (AReA).

Τα ευρήματα της μελέτης, που έχουν δημοσιευθεί στο περιοδικό Computers in Human Behavior, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά για άτομα που αδυνατούν για οποιοδήποτε λόγο να επισκεφτούν μουσεία και άλλους χώρους τέχνης.

Επιπλέον, τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι διαδραστικές εκθέσεις τέχνης και παρόμοιες διαδικτυακές εμπειρίες θα πρέπει να σχεδιάζονται με επίγνωση των ατομικών διαφορών στην αισθητική ανταπόκριση.

Η μελέτη επεκτείνει έτσι τη γνώση σχετικά με τα οφέλη και τους περιορισμούς της τέχνης στα ψηφιακά μέσα και δείχνει τον δρόμο για την αύξηση των δυνατοτήτων της διαδικτυακής τέχνης ως προς την ενίσχυση της ευεξίας.