Τα σκάνδαλα, οι απάτες, οι πτωχεύσεις πολλών γυμναστηρίων και κέντρων αδυνατίσματος, που κατά καιρούς ακούγονται, σας κάνουν επιφυλακτικούς και δικαιολογημένα. Ωστόσο, οι πιθανότητες να πέσετε θύμα απάτης είναι σαφώς λιγότερες σε σχέση με το παρελθόν μετά την πρόσφατη υπουργική απόφαση (Ζ1-1262/2007) που καθορίζει τις σχέσεις των επιχειρήσεων με τους καταναλωτές. Μεταξύ άλλων, αποφασίστηκε ότι από εδώ και στο εξής οι πελάτες έχουν το δικαίωμα να υπαναχωρούν ή να καταγγέλλουν την εκάστοτε σύμβαση με ευνοϊκούς όρους για τους ίδιους.




Δηλαδή τα «γραπτά μένουν», που σημαίνει ότι το πρώτο σας βήμα για να είστε κατοχυρωμένοι είναι να υπογράψετε σύμβαση. Σύμφωνα με την τελευταία απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης, δεν θα πρέπει να πληρώσετε το ελάχιστο ποσό αν πρώτα δεν υπογράψετε σύμβαση, την οποία η επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να σας τη δίνει υπογεγραμμένη σε πρωτότυπο. Πριν υπογράψτε όμως, διαβάστε με προσοχή τους όρους. Στο έγγραφο θα πρέπει να αναφέρονται:

1. Τα πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (αριθμός άδειας λειτουργίας, επωνυμία, διεύθυνση κλπ.).

2. Η λεπτομερής περιγραφή των προγραμμάτων που θα ακολουθήσετε.

3. Oι όροι εκτέλεσης της σύμβασης (π.χ. αποζημίωση της επιχείρησης).

4. Η συνολική οικονομική σας επιβάρυνση.

5. Το δικαίωμά σας να δηλώσετε μετά την υπογραφή ότι δεν θέλετε να προχωρήσετε στην εκτέλεση των όρων της σύμβασης (υπαναχώρηση). Επίσης, σε ξεχωριστό έντυπο θα πρέπει να υπάρχει υπόδειγμα δήλωσης υπαναχώρησης του καταναλωτή.

6. Η δυνατότητα εξώδικης επίλυσης τυχόν διαφοράς σας με την επιχείρηση.




Όταν υπογράψετε μια σύμβαση που δεν περιλαμβάνει τα παραπάνω στοιχεία, μπορείτε να επικαλεστείτε την ακυρότητά της υπέρ σας, σύμφωνα με την καινούργια υπουργική απόφαση. Επίσης, για οποιονδήποτε λόγο δεν θέλετε να ξεκινήσετε το πρόγραμμα, έχετε το δικαίωμα να κάνετε δήλωση υπαναχώρησης μέσα σε ένα μήνα. Αν αλλάξετε γνώμη, ενώ έχει περάσει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από 1 μήνα, μπορείτε και πάλι να υπαναχωρήσετε. Όμως, θα πρέπει να πληρώσετε τις υπηρεσίες που έχετε ήδη χρησιμοποιήσει. Επίσης, η επιχείρηση έχει το δικαίωμα να σας ζητήσει αποζημίωση μέχρι το 2,5% της αξίας του υπόλοιπου ανεκτέλεστου προγράμματος, αλλά μόνο στην περίπτωση που αυτό προβλέπεται από τη σύμβαση που έχετε υπογράψει.




Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ανεξάρτητης αρχής του Συνηγόρου του Καταναλωτή, οι καταγγελίες για τα κέντρα αδυνατίσματος-αισθητικής αποτέλεσαν το 9,1% του συνόλου των καταγγελιών το 2007. Προσέξτε:

«Κράχτης» η χαμηλότερη τιμή: Το Υπουργείο Ανάπτυξης αποφάσισε ότι οι εκπτώσεις που διαφημίζουν οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις ισχύουν και όταν υπαναχωρήσετε ή καταγγείλετε τη σύμβαση.

Πλαφόν στο «καπάρο»: Εφόσον δεν έχετε ξεκινήσει κάποιο πρόγραμμα και σας ζητήσει η επιχείρηση προκαταβολή, μην πληρώσετε ποσό που ξεπερνά το 2,5% της συνολικής τιμής του πακέτου που έχετε συμφωνήσει. Το ποσοστό που αναφέρουμε προβλέπεται από το νόμο.

Πίστωση με νόμιμους όρους: Αν επιλέξετε να πληρώσετε με πιστωτική κάρτα και υπαναχωρήσετε ή καταγγείλετε τη σύμβαση, θα πρέπει να γνωστοποιήσετε εγγράφως την ενέργειά σας στην τράπεζα. Μην περιμένετε να το κάνει η επιχείρηση. Η τράπεζα οφείλει να διακόψει την είσπραξη υπόλοιπων οφειλών για υπηρεσίες που δεν σας παρασχέθηκαν. Επίσης, η επιχείρηση οφείλει να ενημερώσει την τράπεζα και να της επιστρέψει τα χρήματα που έχει προεισπράξει. Η επιχείρηση και η τράπεζα είναι υποχρεωμένες να σας επιστρέψουν τα χρήματά σας μέσα σε 30 ημέρες από τη δήλωση υπαναχώρησής σας ή την καταγγελία της σύμβασης.

Σε περίπτωση πτώχευσης: Αν ένα γυμναστήριο ή κέντρο αδυνατίσματος πτωχεύσει ή διακόψει το πρόγραμμα που είχατε επιλέξει, τότε οφείλετε να καταβάλετε μέσω της τράπεζας μόνο το τίμημα που αντιστοιχεί στις υπηρεσίες που σας προσέφεραν.





Η βασικότερη προϋπόθεση για να μην πέσετε θύμα απάτης, ακόμη και αν γνωρίζετε τα δικαιώματά σας, είναι να επιλέξετε μια αξιόπιστη επιχείρηση. Πριν αποφασίσετε, ζητήστε τη βοήθεια φίλων και γνωστών που ακολουθούν ήδη πρόγραμμα γυμναστικής ή απώλειας βάρους σε κάποιο οργανωμένο κέντρο. Επίσης, για καλό και για κακό, επικοινωνήστε και με το Υπουργείο Ανάπτυξης και τις οργανώσεις καταναλωτών, για να αποκλείσετε το ενδεχόμενο να μην έχει άδεια η επιχείρηση ή να υπάρχουν εις βάρος της καταγγελίες καταναλωτών.


Ευχαριστούμε για τη συνεργασία το Υπουργείο Ανάπτυξης, τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και το Συνήγορο του Καταναναλωτή.