Σε μια εποχή όπου οι διατροφικές τάσεις αλλάζουν με γρήγορους ρυθμούς, η καρδιά παραμένει σταθερή στις ανάγκες της. Δεν παίζει τόσο ρόλο αν η δίαιτα που ακολουθούμε είναι low‑carb ή low‑fat, ούτε αν μετράμε σχολαστικά γραμμάρια και θερμίδες. Αυτό που φαίνεται να την «αγγίζει» είναι κάτι πολύ πιο απλό και, ταυτόχρονα, πολύ πιο ουσιαστικό… Η ποιότητα των τροφών που επιλέγουμε καθημερινά.
Αυτό υποστηρίζει πρόσφατη επιστημονική μελέτη με σχεδόν διακόσιους χιλιάδες συμμετέχοντες, που παρακολουθήθηκαν για περίπου τρεις δεκαετίες και τα ευρήματα της είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με τους ερευνητές του Harvard University, δύο δίαιτες μπορεί να έχουν την ίδια αναλογία υδατανθράκων ή λιπαρών αλλά να λειτουργούν εντελώς διαφορετικά για την καρδιά.
Η καρδιά προτιμά τα… ποιοτικά
Όταν μια διατροφή, ακόμη κι αν είναι χαμηλή σε υδατάνθρακες ή λιπαρά, βασίζεται σε επεξεργασμένα τρόφιμα, ζωικά λιπαρά και στερείται ποικιλίας (λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως, καλά λιπαρά ή απαραίτητα μακροθρεπτικά συστατικά), ενδέχεται να μην ωφελεί τόσο την καρδιαγγειακή υγεία μακροπρόθεσμα, ακόμη και αν είναι εξ ορισμού low‑carb ή low‑fat.
Ο επικεφαλής ερευνητής, Zhiyuan Wu, το συνοψίζει εύστοχα: «Δεν έχει σημασία μόνο το τι μειώνουμε, αλλά κυρίως το τι επιλέγουμε να κρατήσουμε στο πιάτο μας». Και αυτό φάνηκε στα αποτελέσματα, καθώς όσοι ακολουθούσαν πιο ποιοτική διατροφή, εμφάνιζαν σαφώς καλύτερη καρδιαγγειακή εικόνα.
Πιο συγκεκριμένα, τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης ήταν υψηλότερα ενώ οι δείκτες φλεγμονής ήταν αισθητά μειωμένοι. Επιπλέον ο κίνδυνος εμφάνισης στεφανιαίας νόσου, η πιο συχνή αιτία εμφράγματος, ήταν σημαντικά μειωμένος.
Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι υγιεινές low‑carb και low‑fat δίαιτες φαίνεται να μοιράζονται κοινές βιολογικές οδούς που προστατεύουν την καρδιά, γεγονός που ενισχύει την υπόθεση ότι η ποιότητα της διατροφής υπερισχύει του «τύπου» της δίαιτας.
Η σημασία της ευελιξίας
Παρότι οι συμμετέχοντες ήταν επαγγελματίες υγείας, άρα πιθανώς πιο ενημερωμένοι και με καλύτερη πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, η διάρκεια της μελέτης προσδίδει βαρύτητα στα συμπεράσματα.
Τα ευρήματα, που δημοσιεύθηκαν στο Journal of the American College of Cardiology, συνάδουν με εκείνα παλαιότερων ερευνών που υποστηρίζουν ότι η καρδιά ωφελείται περισσότερο όταν η διατροφή μας βασίζεται σε λιγότερο επεξεργασμένες και πιο θρεπτικές τροφές.
Η μείωση των επεξεργασμένων τροφίμων και η αύξηση των φυτικών τροφών, των ολικής άλεσης δημητριακών και των καλών λιπαρών είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη όχι μόνο για την καρδιά, αλλά για την υγεία συνολικά, ανεξάρτητα από το αν η δίαιτα χαρακτηρίζεται low‑carb ή low‑fat.
Η μελέτη μας βγάζει επομένως από το διατροφικό δίλημμα, προσφέροντας μια πιο ευέλικτη και ρεαλιστική προσέγγιση, καθώς μπορούμε να επιλέξουμε το διατροφικό μοτίβο που μας ταιριάζει, αρκεί να δίνουμε προτεραιότητα σε τροφές υψηλής θρεπτικής αξίας.