Eχουμε πιθανότατα όλοι ακούσει και διαβάσει πολλές φορές ότι το κολύμπι θεωρείται η καλύτερη μορφή άσκησης και συστήνεται από τους ειδικούς τόσο σε ανθρώπους που θέλουν να αποκτήσουν «φυσική κατάσταση» όσο και σε όσους χρειάζεται να ασκηθούν για θεραπευτικούς λόγους. Γιατί όμως θεωρείται τόσο καλή μορφή άσκησης; Κατ’ αρχάς το νερό ασκεί επάνω μας μία θετική και χαλαρωτική ψυχολογική επίδραση, που μας δίνει ευεξία, βοηθά σε προβλήματα αϋπνίας αλλά και στρες.

Επιπλέον όμως το νερό διαθέτει και μία άλλη πολύ σημαντική ιδιότητα: την άνωση, χάρη στην οποία το βάρος του σώματος δεν χρειάζεται να υποστηρίζεται από τα πόδια και έτσι όταν κολυμπάμε γυμναζόμαστε χωρίς καμία καταπόνηση.

Αυτό σημαίνει ότι τα οστά δεν καταπονούνται, και οι κινήσεις των άνω και κάτω άκρων καθώς και της σπονδυλικής στήλης γίνονται πιο εύκολα και ελεύθερα καθώς δεν υπάρχει φόρτιση στις αρθρώσεις σε καταστάσεις που δεν πρέπει ή δεν γίνεται να υπάρχει φόρτιση (π.χ. σε αρθρίτιδες, οστεοαρθρίτιδες, οσφυαλγίες, γενικά σε μυϊκούς πόνους αλλά και σε σοβαρότερες παθήσεις).

Τι θα αλλάξει στο σώμα μας με το κολύμπι

Με το κολύμπι θα μειωθεί ο πόνος που πιθανώς νιώθουμε (στον αυχένα, στη μέση, στην πλάτη, στα πόδια, στα γόνατα κ.λπ.), θα χαλαρώσουν οι σφιγμένοι μύες μας, θα αυξηθεί το εύρος της κίνησης των χεριών και των ποδιών μας, η μυϊκή δύναμη και η αντοχή μας, θα βελτιωθεί η κυκλοφορία του αίματός μας, η αίσθηση της ισορροπίας και της σταθερότητας του κορμού μας.

Σε ποιες παθήσεις μπορεί να μας βοηθήσει

Το κολύμπι μπορεί να βοηθήσει σε πόνους που ξεκινούν από μυϊκούς σπασμούς («πιασίματα», ψύξεις κ.ά.), σε μυϊκούς πόνους (π.χ. στον αυχένα, στη μέση, ή στην πλάτη) εξαιτίας της κακής στάσης, θέσης κ.λπ., σε δυσκολίες στην κίνηση (π.χ. εξαιτίας ενός κατάγματος, που έχει θεραπευτεί αλλά έχει παραμείνει το έλλειμμα στην κίνηση), σε οιδήματα, που αργούν να υποχωρήσουν, σε αρθροπάθειες, ρευματισμούς, παραλύσεις κ.ά.

Πρόσθιο ή ύπτιο για τον αυχένα

Τα αυχενικά προβλήματα ευνοούνται από το κολύμπι. Το στυλ πρόσθιο ή ύπτιο είναι οι καλύτερες επιλογές γιατί κρατιέται ο αυχένας σε ίσια στάση.

Ελεύθερο για τη μέση

Με το κολύμπι – και κατά προτίμηση το ελεύθερο στυλ – δυναμώνουν οι μύες της μέσης μας χωρίς να καταπονηθούν οι σπόνδυλοι και οι δίσκοι αφού χάρη στην άνωση δεν υπάρχουν κραδασμοί όπως στα άλλα είδη άσκησης που την επιβαρύνουν.

Πρόσθιο ή πεταλούδα για την πλάτη

Οταν κολυμπάμε σε στυλ πρόσθιο ή πεταλούδα, ανοίγουν και γυμνάζονται οι ωμοπλάτες.

Το κολύμπι βοηθά και τα πόδια

Αν πονάμε στα πόδια μας ή θέλουμε να τα ενδυναμώσουμε θα μας βοηθήσει το να κολυμπήσουμε σε στυλ πρόσθιο για να δυναμώσουμε τους μηρούς και τα ισχία και σε στυλ ελεύθερο ή ύπτιο για τα γόνατα.

Πρόσθιο και ελεύθερο για τα χέρια

Το να κολυμπήσουμε σε στυλ πρόσθιο ή ελεύθερο θα μειώσει τους πόνους και τη δυσκαμψία στους αγκώνες και στους καρπούς μας.

Ελεύθερο και ύπτιο για τους ώμους

Το κολύμπι σε στυλ ελεύθερο και ύπτιο είναι ευεργετικό για τα προβλήματα των ώμων.

Το κολύμπι είναι ανακουφιστικό και για τις αρθρώσεις

Αντίθετα με το ό,τι συμβαίνει στα άλλα είδη γυμναστικής οι αρθρώσεις δεν καταπονούνται όταν κολυμπάμε. Επιπλέον, με το μπάνιο, στη θάλασσα ή στην πισίνα, μειώνεται ο πόνος που τυχόν υπάρχει εξαιτίας κάποιας αρθρίτιδας, καθώς ελαττώνεται η δυσκαμψία των αρθρώσεων που προκαλεί σε μεγάλο μέρος τον πόνο. Ετσι δηλαδή διακόπτεται ο κύκλος πόνου – δυσκαμψίας.

Προσοχή στην κρύα θάλασσα

Θα πρέπει να αποφεύγουμε την κρύα θάλασσα όταν υποφέρουμε από κάποια αρθρίτιδα – ειδικά όταν πρόκειται για μία περιφερική άρθρωση όπως το γόνατο – γιατί το κρύο νερό επιδεινώνει τους πόνους στις αρθρώσεις.

Η πολύ κρύα θάλασσα μπορεί επίσης να επιδεινώσει τους έντονους μυϊκούς πόνους (τέτοιου είδους πόνοι συνοδεύουν συνήθως παθήσεις της σπονδυλικής στήλης, όπως είναι π.χ. η οσφυαλγία). Αυτό συμβαίνει επειδή λόγω του κρύου ο μυς κάνει σύσπαση, σφίγγεται δηλαδή, με αποτέλεσμα να προκαλείται πόνος τόσο στον ίδιο όσο και στις αρθρώσεις.

Ευχαριστούμε για τη συνεργασία τον κ. Λάμπρο Παπούλια, ιατρό φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης.

Ακολουθήστε το στο Google News